خلاصه ماشینی:
"فاصلههای ایجاد شده بین معلم و دانشآموز، وجود یک انسان (دانشآموز) را در محیطی که برای پرورش شخصیت وی طراحی شده است در نظر نمیگیرد و فرصت زندگی، ارتباط و اندیشیدن را در محیط یادگیری از او میستاند.
با احترام گذاشتن به همة نظرها در یک محیط آموزشی، روحیة اعتماد بین دانشآموز و معلم ایجاد میشود و فرایند یادگیری و انتقال مفاهیم و تجربیات و رسیدن به درک متقابل، با سهولت بیشتری قابل وصول است.
اگر فضای تکگویانة معلممحور را در نظر بگیریم که در آن معلم باید، بهعنوان متکلم وحده، مفاهیم را به دانشآموزان انتقال بدهد، فاصلهای ایجاد میشود که یکسو معلم قرار دارد و سوی دیگر دانشآموزانی با وجوه حسی و عاطفی و هوشی متفاوت.
چگونه میتوانم بفهمم که هر کدام از آنان نگاه و احساسشان چگونه است؟ برای نزدیک شدن به فضای ذهنی دانشآموزان چه میتوانم بکنم؟ اینجاست که به اهمیت مهارتهای گفتوگو در فضای آموزشی میرسیم و به مهارت «رعایت تام احترام دیگران» که میتواند مقدمة مناسبی برای رسیدن به این هدف باشد."