خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار کوشش شده است اصول و مبانی مهارتهای ارتباطی برای مدیران و کارکنان تعاونیها تبیین شود تا در بحث تقویت و توسعه این مهارتها در نزد آنان اقدام مثبتی صورت گرفته باشد.
در ذیل بخشهای مهمی از مبانی و راهکارهای تقویت مهارتهای ارتباطی تبیین و توصیف میگردد: الف:مبانی مهارتهای ارتباطی شنیداری مدیران تعاونیها همانند بسیاری از مردم که در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند،صبح تا شام در داخل یا بیرون از شرکت تعاونی متبوع خویش بهطور مداوم در حال گوش دادن هستند.
مفهوم مهارتهای ارتباطی شنیداری این نیست که در هنگام گوش دادن به صحبتهای یک فرد،صرفا گهگاهی سر تکان دهیم و با ذکر کلمهها و عباراتی مانند صحیح،آهان،که این طور،عجیب، بله و...
بنابراین،لازم است که مهارتهای شنیداری را در خود تقویت نماییم،برای اینکه موفق شویم حواس خود را بر روی سخنان گوینده متمرکز کنیم باید شرایط زیر را مهیا و رعایت نماییم: 1-تامین فضای مناسب گفتگو محیط گفتگو باید عاری از هرگونه سروصدا،رفتوآمدهای پیدرپی و دیگر موانع برقراری ارتباط باشد.
این امر نیاز به ایجاد شرایط ذیل را دارد: -برای گوینده فرصت قائل شویم تا مطالب خود را کاملا بیان کند.
بیشتر روشهای شنیداری(گوش دادن به صحبتهای دیگران)را که از سوی مردم مورد عمل قرار میگیرند میتوان در چهار شیوه اصلی زیر جای داد: ناقص شنیدن در این شیوه،در هنگام گوش دادن، توجهمان را به افکار و ذهنیات خود معطوف میکنیم.
برای شنیدن دقیق صحبتهای فرد مقابل باید اصول ذیل را مورد توجه قرار دهیم: -با چشمهایمان حالات و حرکات گوینده را زیر نظر بگیریم."