خلاصه ماشینی:
"9-اصل نهم:یادگیری دارای انواع و ردههای مختلف است که معمولا آنرا میتوان به سه حیطه طبقهبندی کرد: الف-احساسات و نگرشها ب-دانش و تواناییهای فکری ج-تحرک فیزیکی و مهارتهای حرکتی شیوههای تقویت انگیزه یادگیری 1-آنچه را که از یادگیرندگان به عنوان هدف آموزش انتظار دارید در آغاز درس دقیقا به آنها گفته شود.
10-تا آنجا که ممکن است مطالب درسی را به صورت معنیدار و در ارتباط با موقعیتهای واقعی زندگی ارائه و در حد امکان در انجام فعالیتهای آموزشی به یادگیرندگان آزادی عمل داده شود.
ب-سیستمهای یادگیری انعطافپذیر -دو حوزه مهمی که اخیرا در دورههای فراگیر مدار انعطافپذیر در مقیاس بسیار وسیع گسترش یافته،عبارت از آموزش جامعه بزرگسالان و تعلیم و تربیت و کارآموزی میباشد،در اغلب موارد فراگیران به دلایلی چون دوری راه،سیاست و نگرشهای کارفرما،سن و تعهدات خانوادگی نمیتوانند یا نمیخواهند در دورههای موسسه-مدار به صورت رسمی و براساس جدول زمانی خاص حضور یابند.
در بعضی موارد فراگیران راه دور ممکن است در قسمت دیگر کره زمین باشند و فاصله زیادی با موسسه داشته باشند در نتیجه در این حالت فراگیر کاملا بر کیفیت مواد یادگیری موجود وابسته است.
روشهای عمده آموزش گروهی -سخنرانی و گفتگو -نمایش ویدئو -پخش سراسری برنامههای آموزشی -فعالیت عملی این رویکردها و تاکتیکها منحصر به یک طبقه یا روش نیستند بلکه میان هر چهار روش عمومیت دارند و میتوانند در موقعیتها و روشهای مختلف آموزشی به کار گرفته شوند،باید تاکید کرد که از این نقطهنظر تکنیکهای گروهی هم میتوانند در مورد گروههای کوچک دانشآموزان و حتی در مورد تکتک دانشآموزان به صورت انفرادی و هم در مورد گروههای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند."