چکیده:
کرامت انسانی مقوله مهمی در فرهنگ اسلامی و حافظ بسیاری از ارزش های الهی- انسانی است . هدف این تحقیق تحلیل رابطه کرامت انسانی با فرهنگ سازمانی است . روش تحقیق کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری ، اعضای علمی و اداری دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی به تعداد530 نفر و نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 220 نفر است . برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه استاندارد دنیسون و برای سنجش کرامت انسانی از پرسشنامه محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون ، t مستقل ، تحلیل واریانس و آزمونF استفاده شد . طبق یافته ها کرامت انسانی با ابعاد درگیر شدن درکار ، سازگاری ، انطباق پذیری و رسالت رابطه مثبت و معناداری دارد و بین میزان این رابطه به لحاظ متغیرهای دموگرافیک تفاوت معناداری وجود ندارد . نتایج تحقیق رابطه بین کرامت انسانی با فرهنگ سازمانی را تایید کرد .
Human dignity is an important category in Islamic culture and preserves many divine-human values.
The purpose of this study is to examine the relationship between human dignity , with dimensions of 4 persons , the Denison Organizational Culture .This study used a descriptive - survey research . Statistical community is west Azarbaijan of payame noor university college faculty and administrative staff to 530 number and the number 220 of us in the Statistical sample using Morgan . A stratified random sample size of each class were selected academic and administrative staff . The instrument was a questionnaire and Pearson's correlation coefficient , t-test , analysis of variance and F-test was used to test the hypotheses .
The results show that human dignity , with dimensions of the Denison Organizational Culture ,involvement , consistency, adaptability and mission is a significant positive relationship , and also between human dignity and staff view in terms of demographic variables were not significantly different .
Generally, the relationship between human dignity and organizational culture confirmed.
خلاصه ماشینی:
معیارهای ذهنی و روانی: براساس این معیارها، رفتار مبتنی بر کرامت انسانی، با تحمل و صبر با مسائل و مشکلات برخورد کرده و دیگران را نیز آرامش میدهد؛ بر رفتار و عملکرد مثبت دیگران تمرکز و توانایی آنان را باور دارد؛ با رفتار و گفتار خود، اعتماد به نفس را به دیگران القا میکند؛ با گشادهرویی با کارکنان خود برخورد میکند؛ با تواضع به آنها کمک میکند؛ با حفظ احترام به شخصیت دیگران، سعی در شاداب کردن محیط کار را دارد؛ انتقادات را شنیده و برای رفع نواقص خود از آن استقبال میکند؛ از شایعه پراکنی، غیبت و تهمت پرهیز میکند؛ با کنترل خشم خود، از خطاهای دیگران میگذرد و کینهای به دل نمیگیرد؛ (مراجعه به تصویر صفحه) نمودار 1: الگوی کرامت انسانی (نژاد سلیم، 1388، ص128) 2.
معیارهای عملکردی: براساس این معیارها، رفتار مبتنی بر کرامت انسانی، دارای نظم و انضباط در کار است؛ برای فعالیتهای روزانه برنامه مدون دارد؛ در محل کار خود به موقع حضور دارد؛ با آگاهی از دستاوردهای جدید علمی، ایدههای جدید ارائه میکند؛ دانش و تجربیات و روشهای علمی جدید را به کارکنان منتقل میکند؛ در عملکرد خود خلاقیت و نوآوری دارد؛ در حل مسائل سازمانی از کارکنان مشارکت میخواهد؛ آیندهنگری و جامعنگری در تصمیمگیریها وجود دارد؛ پیش از اقدام به عمل تأمل و تفکر میکند؛ از مشورت مدیران و کارکنان استفاده میکند و در انجام کارها دقت لازم را دارد؛ 4.