خلاصه ماشینی:
"مشکلات جدی دومین محصول استراتژیک کشور در بخش کشاورزی (و نقش تعاونیها در سازماندهی آن) مجید منایی اشاره دستان پرتوان زنان و مردان خستگیناپذیر کشور،در پهنه شالیزارهای حاصلخیز گیلان،مازندران و سایر نقاط مستعد،بذر مینشانند به این امید که حاصل رنج و زحمت روزها کار و تلاششان به بار نشسته و تقدیم اقتصاد کشور گردد.
جایگاه برنج در اقتصاد براساس آمار ارائه شده توسط سازمان بینالمللی برنج،تولید این محصول در جهان بهطور سالانه به 400 میلیون تن میرسد که حدود 90 درصد از آن در کشورهای آسیایی تولید و نیز مصرف میشود.
در ایران نیز حدود 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در 16 استان، همه ساله به کشت برنج اختصاص مییابد که برابر آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی،از این سطح کشت قریب به 2/2 میلیون تن محصول برنج سفید برداشت میگردد.
این معضل در مورد شالیکاران نیز مصداق دارد بهطوری که در اغلب شالیزارهای کشور،مراحل مختلف کشت برنج از آمادهسازی زمین تا نشاء همچنان به روشهای سنتی انجام میپذیرد.
این معضل علاوه بر تحمیل رنج و زحمت بسیار برای قشر زحمتکش شالیکار کشور،موجب افزایش هزینههای تولید،افزایش مشکلات آبرسانی و کاهش توان رقابت برنج ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی است.
در بخش کشاورزی نیز،طبق اعلام موسسه تحقیقات برنج کشور نبود سیاست ثابت و پایدار در یک دوره طولانی به منظور حمایت از تولید داخلی بزرگترین مشکل این بخش از کشاورزان است.
بهطور یقین، مکانیزه کردن کشاورزی و بهخصوص برنجکاری،از مراحل مختلف آمادهسازی زمین تا نشاء و برداشت محصول،در افزایش کیفیت تولید شالیکاران مؤثر بوده و توان رقابت در بازارهای جهانی را برای برنج ایرانی باز خواه کرد."