چکیده:
ارزیابی عملکرد آموزشکدههای فنیوحرفهای و بررسی کارایی آنها هدف اصلی این تحقیق است و این موضوع میتواند زمینهای برای بهبود کارایی واحدها و نیز تعیین میزان اختصاص بودجه به واحدها باشد.در این مقاله بهدنبال پاسخگویی به پرسشهایی مانند چگونگی اندازهگیری آموزشکدههای فنیوحرفهای مراکز استانها و چگونگی ارتقای کارایی واحدهای ناکارا هستیم. برای ارزیابی عملکرد آموزشکدهها میتوان از روشهای مختلفی کمک گرفت.یکی از این روشها استفاده از مدلهای AED 1 است,در تحلیل پوششی دادهها یک واحد مجازی از ترکیب خطی UMD 1 ها(در این تحقیق,آموزشکدههای انتخابی)ساخته شده و سپس واحد مورد بررسی با واحد مجازی سنجش میشود و در دو گروه«کارا»و «ناکارا»شناخته میشوند. AED ,کارایی نسبی را ارائه میکند چون UMD ها نه با یک استاندارد تعریف شده از قبل بکله در مقایسه با یکدیگر ارزشیابی میشوند.
This paper is aimed at evaluating the performance and efficiency of technical-vocational training colleges. This could pave the ground for improving the efficiency of these colleges and determining the right amount of budget they need. This paper tries to answer the questions about the ways of evaluation the efficiency of technical-vocational colleges of provincial capitals and improving the efficiency of inefficient ones. Various methods could help in evaluating the performance of technical-Vocational colleges. One of them is DEA models. In DEA، a dummy unit is made up of combination of Decision-Making Units (DMU)، i.e. selected technical-vocational colleges in this research. Then، the college is evaluated with the dummy unit and is classified in either efficient or inefficient group. DEA determines relative efficiency as BMUs are evaluated in relation to one another rather than compared with a pre-defined standard. In this study، firstly 28 technical-vocational colleges are selected and then outstanding inputs and outputs are chosen by professionals. The inputs are composed of number of facilities، number of students ، training space ، workshop space ، and budget. The outputs are as follows: number of graduates، number of passes، the average of GPAs، the researches done by professors، and the researches done by students. Then، one of the DEA models، i.e. output-based modified secondary Charnes-Cooper-Rhodes (CCR) model is for each college. The solution of these models results in the distinction of two groups namely: efficient and inefficient. 20 colleges were evaluated as efficient and 8 ones as inefficient. The inefficient colleges were graded below point 1;therefore it was possible to rank them. But all the colleges evaluated as efficient are graded point 1.; hence، they were not rankable. Anderson &Peterson (AP) Model were used for ranking these colleges. This model، in addition to considering previous results، offers a more complete ranking of all units classified. The most efficient unit was Shahid Shamsi-pour college in Tehran. That Means this technical-vocational college had more outputs with less inputs in relation to other colleges; so، its efficiency was the highest. Afterwards، some solutions were offered to increase the efficiency of the inefficient colleges، using sensitivity analysis in the run model. Information was gathered either by library or field study. The information was analyzed with the use of DEA linear programming or with the help of conjugate variables.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از حل مدل RCC همانطور که در جدول مشاهده میشود از مجموع 28 آموزشکده,تعداد 20 تای آنها کارا معرفی شدهاند و نمره کارایی 1 را اخذ کردهاند و نیز 8 واحد تصمیمگیری بعد از حل مدل ناکارا معرفی شدهاند که به ترتیب امتیاز کارایی آنها عبارتند از:14,22,2,19,15,9,8 و 4 ارائه راهکارهایی برای کارا شدن آموزشکدههای ناکارا همانطور که قبلا اشاره شد برای مقایسه کارایی نسبی ازمدل RCC خروجی محور اصلاح شده استفاده شد که این مدل به شکل ثانویه(پوششی)تهیه و اجرا شده است.
2. کارایی بالا,عملکرد ضعیف(مصرف کم داده یا عرضه پایین ستاده) مانند آموزشکده شهید چمران رشت(واحد 6),همانطور که در نمودار آمده دارای نمره کارایی یک است اما در خروجی تعداد فارغ التحصیلان نمره خیلی بالایی ندارد پس میتوان نتیجه گرفت آنچه باعث بالا بودن نمره کارایی آن شده است متغیرهای دیگر هستند نه تعداد فارغ التحصیلان.
میتوان نسبت کارایی را با هر یک از دادهها و ستادهها برای آموزشکدهها بررسی نمود اما به علت مفصل بودن آن یک نمونه به ازای یک ستاده(رابطه کارایی و تعداد فارغ التحصیلان)مورد بررسی قرار گرفت و مشخص است که به ازای 10 ورودی و خروجی قابل بیان و تشریح است.
پاسخ به سؤالهای آیا میتوان با مقایسه آموزشکدهها و تعیین کاراترین آنها الگوهایی برای دستیابی سایر مراکز به کارایی بالاتر ارائه داد و راههای ارتقای کارایی واحدهای ناکارا کدامند,به شرح زیر است: در اندازهگیری کارایی نسبی,واحدها نسبت به یکدیگر سنجیده میشوند."