چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی موثر بر صادرات بر عملکرد صادرات پسته در
شرکت های صادرکننده پسته در استان خراسان رضوی پرداخت. روش تحقیق کاربردی و از نوع تحقیقات
توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه شرکت های صادرکننده پسته و کسبه و بازاریانی که کارشان
خرید و فروش عمده پسته است، بودند که از بین آنها ٨٠ نفر بر اساس نمونه گیری در دسترس و هدفمند
به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه عوامل داخلی و عوامل بیرونی و
پرسشنامه عملکرد صادرات بودند. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار SPSS و با آزمون تحلیل
رگرسیون چند متغیره انجام گردید. یافته اصلی پژوهش نشان داد که عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد
صادرات در شرکت های صادرکننده پسته تاثیر معنی داری داشته است (p<0/05).در بررسی عوامل درونی
موثر بر عملکرد صادرات این نتیجه حاصل شد که ویژگی های کارآفرینانه، اندازه شرکت، مدیریت
حرفه ای منابع انسانی و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه بر عملکرد صادرات شرکت های
صادرکننده پسته تاثیر معنی داری داشته اند(p<0/05) ولی عوامل تعهد صادراتی، تجربه بازاریابی مدیریت
و تعهد منابع بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده پسته تاثیر معنی داری ایجاد نکرده اند
(p<0/05) .نتایج بررسی عوامل بیرونی موثر بر عملکرد صادرات نیز حاکی از آن بود که دو عامل رقابت
در صنعت و ویژگی های ظاهری محصول بر عملکرد صادرات شرکت های صادرکننده پسته تاثیر
معنی داری داشته اند (p<0/05) ولی عامل محیط کسب و کار بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده
پسته تاثیر معنی داری ایجاد نکرد(p<0/05) .
خلاصه ماشینی:
جدول ٣-١- سهم سوالات و ابعاد پرسشنامه عملکرد صادراتي بعد سهم سوالات ويژگي هاي عيني شرکت 1-2 متغيرهاي ادراکي مرتبط با صادرات 3-5 تعهد صادراتي 6-10 استراتژي بازارايابي صادراتي 11-14 ٢- پرسشنامه سنجش عوامل دروني: اين پرسشنامه محقق ساخته بوده و حاوي ٢٦ سوال است که ٧ بعد ويژگي هاي کارآفرينانه ، تعهد صادراتي ، اندازه شرکت ، مديريت حرفه اي منابع انساني ، تجربه بازاريابي ، تعهد منابع صادراتي و سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه را شامل مي شود .
( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٣-٢- سهم سوالات و ابعاد پرسشنامه سنجش عوامل دروني بعد سهم سوالات ويژگي هاي کارآفرينانه 1-5 تعهد صادراتي 6-10 اندازه شرکت 11-13 مديريت حرفه اي منابع انساني 14-16 تجربه بازاريابي 17-19 تعهد منابع صادراتي 20-21 سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه 22-26 ٣- پرسشنامه سنجش عوامل بيروني: اين پرسشنامه محقق ساخته بوده و حاوي ١٤ سوال است که ٣ بعد مزيت هاي رقابتي ، محيط کسب و کار، ويژگي هاي محصول را شامل مي شود .
نتايج اين آزمون نشان داد که ويژگيهاي کارآفرينانه مديريت در سطح معنيداري (٠٠٠١=p) به ميزان ٠/٣٩٣ بر عملکرد صادرات شرکت هاي صادرکننده پسته تأثير مثبت و معنيداري ايجاد کرده است .
نتايج برآمده از تحليل رگرسيون نشان داد که سرمايه گذاري در بخش تحقيق و توسعه در سطح معنيداري (٠٠٠٧=p) به ميزان ٠/٣٠١ بر عملکرد صادرات شرکت هاي صادرکننده پسته تأثير مثبت و معني داري ايجاد کرده است .
P. (2000), “Revisiting firm characteristics, strategy, and export performance relationship: a survey of the literature and an investigation of New Zealand small manufacturing firms”, Industrial Marketing Management, Vol. 29No. 5, pp.
(2004), “The relationship between firm size, competitive advantages and export performance revisited”, International Small Business Journal, Vol. 18 No. 1, pp.