چکیده:
پراپ در پژوهشی روی صد قصّۀ فولکلورِ روس، خویشکاریِ شخصیّتها را کوچکترین واحدِ ساختارینِ روایت دانست و با تجزیهوتحلیلِ آنها، ساختارِ پیرنگِ قصّه و نظامِ کنشهای روایی را صورتبندینموده، حُکمهایی درموردِ ساختارِ بنیادینِ قصّههای پریان و ردهبندیِ آنها صادرکرد. پژوهشِ حاضر، با تکیه بر نظریّۀ پراپ، نخست درپیِ سنجشِ کارآمدیِ الگوی او در تبیینِ ساختاریِ روایتِ نبردهای مربوط به پادشاهیِ بدیادران (Vidyadhara) در «دریای اسمار» بینِ سورجپرب (Suryaprabha) و شرتهشرما (Šrutašarman) و نیز نبردهای مربوط به کینخواهیِ سیاوش و پادشاهیِ آرمانیِ کیخسرو در «شاهنامه» است و سپس به مقایسۀ تطبیقیِ ساختارِ تحلیلشدۀ روایتِ این نبردها میپردازد. پس از تجزیهوتحلیلِ قصّهها مشاهدهمیشود که الگوی نظریّۀ پراپ تبیینِ مناسبی از ساختارِ رواییِ خویشکاریهای این قصّهها ارائهمیکند که در مواردی با پیشنهادهایی برای کاربستِ بهترِ این نظریّه همراه میشود. این الگو همسانیِ ساختارِ کلّی و نیز همسانیِ برخی روابطِ درونیِ خویشکاری روایت های مذکور را آشکارمیکند. همچنین ناهمسانیِ برخی جزئیّاتِ خویشکاریها نیز که میتواند نمایانندۀ تفاوتهای فرهنگیِ هند و ایران بهعنوانِ بسترِ پردازش روایتها باشد، در نمودگارِ خویشکاریها انعکاسمییابد.
Propp in the study on hundred Russian folk-tales, noted that characters’ function is the smallest structural narration’s unit and formulated, by analyzing functions, the structure of fiction’s plot and the narrative actions’ system. Therefore, he remarked statements about basic structure of fairy-tales and their classification. According to Propp’s theory, current research, first, evaluate efficiency of his pattern in battles narration’s structural explanation in "Darya-ye asmar" between Suryaprabha and Shrutasharman, related to sovereignty of Vidyadharas, and battles in "Shah-nama", related to the revenge of Siavash’s martyrdom and Key-Xosrow’s utopian kingdom. then it compares analyzed structure of these battles’ narration. After analyzing the stories, seems that pattern of Propp’s theory presents an adequate explanation of the narrative structure of these stories’ functions, which accompanied with suggestions for more appropriate theory’s usage. This pattern reveals the homology of basic structure and, furthermore, shows the similarity of some internal relations between the functions in narration of mentioned battles in the books above. Also, in some cases, there are dissimilarities in some details of these narrations, that could be regard as the India and Iran’s cultural diversities, which roots in the formation of narration’s background, reflect in diagram of the functions.