خلاصه ماشینی:
"مهم،یعنی"بهرهوری"حلقه مفقود در فرایند توسعه است و یکی از ضعفهای نظام اقتصادی و برنامهریزی کشور که موجب کاهش بهرهوری میشود،نداشتن روحیه تشویق و تنبیه در امور است که عملکرد خوب و یا بد مسوولان و پرسنل با واکنش خوب و بد مواجه نیست و همین وضع،موجب اتلاف سرمایههای کشور میشود،بهطوریکه در مطالعهای که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به عمل آمد،در حد فاصل سالهای 1368 تا 1380،دولت ایران به ازای هر یک ریال پروژه خاتمه یافته،زیر بار شش ریال تعهد جدید رفته است و این به خاطر طول عمر متوسط پایان پروژههای عمرانی بوده که سه برابر استاندارد جهانی برآورد شده و هزینههای یک پروژه عملا 50 تا 70 درصد افزایش یافته و وضع به شکلی بوده که در زمان بهرهبرداری از طرح،برخی از تجهیزات آن کاملا فرسوده شده است!نتیجه اینکه،ایجاد انگیزه،رضایتمندی مشتری و مدیریت تشویق و تنبیه،راهکار گذراندن چالشهای یاد شده محسوب میشوند.
بهنظر جنابعالی،راهحل برون رفت از این تنگنا چیست؟و سیستم بانکی دولتی کشور چگونه میتواند به سطوح بالاتری از توانمندیهای نیروی انسانی دست یابد؟ مسلما قوانین و مقرراتی با قدمت بیش از 28 سال نیاز مبرمی به بازنگری و اصلاح موارد محدود کننده دارند،لکن در حال حاضر،درصورتیکه یک بانک نیازهای خود در ارتباط با نیروی انسانی را با توجه به راندمان کار و اصول سازماندهی تفصیلی بانک تعیین کرده باشد،با توجه به اینکه هرپست در سازمان دارای مفهوم خاص بوده و از ضوابط و شرایط تخصصی برخوردار میباشد،مشکلات جذب نیرو تعدیل میشود."