چکیده:
مقاله حاضر با هدف فهم چیستی و چرایی گرایش به «معنویت گرایی جدید» در میان شهروندان تهرانی، به بررسی عوامل، زمینه ها و شاخص های گرایش به این پدیده خواهد پرداخت. رویکرد روشی مقاله، کیفی و روش به کار گرفته شده، تحلیل مضمونی است و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه گیری نظری برای گردآوری داده ها بهره برده ایم. از مجموع 23 مصاحبه انجام شده، هشت مضمون به عنوان عامل: تنش اخلاقی، تجربه رنج، محرومیت، دسترسی به معنویت گرایی، ارتباط موثر با معنویت گرایان جدید، بحران معنا، تجربه فرامادی و تجربه حدی شناسایی شد. چهار مضمون: مدرن شدگی، نارضایتی فرهنگی، تجربه زیست جهان های دیگر و عاطفه گرایی نیز به عنوان زمینه شناسایی شد. همچنین شاخص های گرایش به سه بعد معرفتی، روانی و عملی تقسیم شد. گرایش معرفتی با باورهای فرامادی جدید، تغییر نظام معنایی، تلاش برای نزدیک سازی نظام معنایی فعلی و پیشین و تغییر غایات زندگی در میان گروندگان مشخص شد. گرایش روانی شامل جذب آثار خوب روانی شدن و تجربه فرامادی بود و گرایش عملی نیز با جذب روش های آسان سازی ارتقای اجتماعی و اقتصادی شدن و همچنین جذب کارکردها شدن معرفی شد.
This article seeks to identify the factors، fields and indicators for tendency to "new spirituality" among the citizens of Tehran to understand its nature and the reasons for its occurrence. The method used in this article is a qualitative one and its methodology is thematic analysis. Also، semi-structured interviews and theoretical sampling has been used for data collection. The eight themes which were identified from 23 interviews as factors are: moral tension، experience of suffering، deprivation، access and effective communication with new spiritualists/ spirituality، the crisis of meaning، metaphysical experience and marginal experience. Four themes have been identified as fields: modernization، cultural dissatisfaction، the experience of other universes and emotional orientations. Also، indicators were divided into three dimensions: cognitive، psychological، and practical. The cognitive orientation was identified with new metaphysical beliefs، changes in the meaning system; attempt to approximate the current and past meaning system، and changes in the goals of life. The psychological tendencies included: the attraction of good psychological effects، metaphysical experience; and practical orientation was introduced by attracting to methods of facilitating the social and economic development and attracting to functions.