چکیده:
مساله ذهن و بدن یکی از مسائل اساسی فلسفه است. حامیان «دوگانه انگاری جوهری» معتقد هستند، نفس و بدن دو جوهر متمایز از هم هستند. مدافعان «نظریه اینهمانی ذهن و بدن»، نفس را که جوهری متمایز از بدن باشد، انکار می کنند و به جای اصطلاح «نفس»، «ذهن» به کار می برند و حالات ذهنی را حالات فیزیکی و مغزی می دانند. «کارکردگرایی» نظر خنثی در باب ذات ذهن دارد و به مادی یا غیر مادی بودن ذهن نمی پردازد بلکه ذهن را کارکرد می داند. از دیدگاه این گروه، حالات ذهنی، ویژگیهای کارکردی هستند که بر اساس درون داد، برون داد و فرایندهای داخلی، نقشهای کارکردی را ایفا می کنند. از سوی دیگر، در فلسفه و کلامی اسلامی نیز به رابطه نفس و بدن پرداخته شده است. ابن سینا نفس را «جوهر مجرد» می داند و بیشتر متکلمان، نفس را «جسمانی» می دانند اما ملاصدرا نفس را مجرد صرف(نظریه ابن سینا) یا مادی صرف(نظریه متکلمان) نمی داند بلکه معتقد است نفس در ابتدا جسمانی است و سپس با فرایند حرکت جوهری، مجرد می شود. سوال اصلی این است که آیا می توان میان ملاصدرا و کارکردگرایی دیالوگی برقرار کرد؟ پاسخ ما آری است. زیرا ملاصدرا مانند حامیان کارکردگرایی در پی برون رفت از اشکالات دوگانه انگاری جوهری(دکارتی و سینوی) و نظریه های مادی انگارانه می باشد. همانگونه که کارکردگرایان به ذات ذهن نپرداخته اند و فقط ذهن را کارکرد می دانند و این کارکرد می تواند در موجودات مادی یا مجرد تحقق پیدا کند، ملاصدرا نیز، نفس را مادی صرف یا مجرد صرف ندانسته بلکه نفس، چه در مرتبه جسمانی و چه در مرتبه تجرد باشد، فعلیت است و با حرکت جوهری، فعلیتهای مختلف می شود و این فعلیتها با یکدیگر رابطه دارند و نفس مجموع فعلیتها است و کل این فعلیتها، کمال نامیده می شود
The mind-body problem is one of the central problems of philosophy. "Functionalism" has Neutral view on the nature of the material or nonmaterial mind and view the mind as the function. From the point of this group, mental states are functional properties that via inputs, outputs, internal processes and other mental states play functional roles. On the other hand, Islamic philosophy and theology have been paid to the relation between soul and body. From Avicenna, the soul is "nonmaterial substance" and most theologians, consider the soul as "material substance". But Mulla sadra, deny the soul as mere nonmaterial (the theory of Avicenna) or mere material thing (The theory of theologians); but believes that the soul at first is material, so from the process of substantial movement, becomes nonmaterial. The main question is whether there can be a dialogue between Mulla Sadra and functionalism? Our answer is yes. Mulla Sadra such as the supporters of functionalism seek out exit from substance dualism (Descartes and Avicennan). As proponents of functionalism pay n’t to essence of mind, and know mind as functional role that realizes in material as well as nonmaterial beings, so Mulla Sadra doesn’t considers soul as mere material or mere nonmaterial thing. Soul, whether in material order or nonmaterial order, is actuality and with substantial movement become actuality and these actualities have relation with themselves and soul is set of them. The sum of these actualities called as perfection. Thus, functionalism, knows mind as "function", but Mull Sadra considers it as 'perfection'. However, there are differences between Mulla Sadra psychology and functionalism that had been reviewed in this paper.