چکیده:
مجتمع های تجاری به عنوان یکی از مهم ترین کاربری های شهری ، در کنار توسعه اقتصاد شهری، نقش مهمی در تولید فضاهای جدید شهری ایفا می کنند. امروزه ایجاد مجتمع های تجاری چندمنظوره در شهرها راهکار مناسبی برای تولید هسته های جدید شهری محسوب می شود. در برنامه ریزی برای ایجاد مجتمع های تجاری جدید توجه همزمان به مولفه های دسترسی مناسب، طراحی فضاهای فراغت و گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در این پژوهش پویایی مجتمع تجاری لاله پارک شهر تبریز بر اساس مولفه هایی همچون فرم مناسب و انعطاف پذیری؛ کاربری های مختلط، سرزندگی، تناسب بصری و حس تعلق، نفوذپذیری، ایمنی، امنیت و زمانمند بودن مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده است و داده های مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه ای و بررسی های میدانی جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش را متخصصین و بازدیدکنندگان مجتمع تجاری لاله پارک تشکیل می دهد. حجم نمونه 384 نفر انتخاب شده و داده ها با استفاده از آزمون آماری «خی دو» در نرم افزار spss و به صورت کمی و کیفی تحلیل شده اند. نتایج نحقیق نشان می دهد که بیش از 90 درصد از پاسخگویان نگاه مثبتی به مطلوبیت این مرکز تجاری داشته و این مجتمع در پویایی فضاهای شهری مناطق همجوار تاثیرگذار می باشد. چنانچه مکان گزینی کاربری های مختلف تجاری، گردشگری، تفریحی و مسکونی در اراضی همجوار مجتمع نیز این یافته را تایید می کند.
Commercial complexes as one of urban land uses and the most important physical elements play an important role in the creation of new urban spaces. Today, the establishment of multipurpose commercial complexes in cities is considered as a suitable solution for creation of new urban cores. In planning for establishment of new commercial complexes with the aim of creating dynamic urban spaces, simultaneous attention to suitable access, designing leisure spaces and tourism components are important. In this study, the dynamics of Laleh Park commercial complex in Tabriz has been assessed based on components such as suitable form and flexibility, mixed- used land uses, liveliness, visual proportionality and sense of belonging, permeability, security and timing. The method of current study is descriptive-analytical and required data have been collected using library and field sources. Statistical population of this research is specialists and visitors of Laleh Park commercial complex. Up to 384 individuals were selected as sample size and data were analyzed using statistical methods, i.e. chi square in SPSS, by quantitative and qualitative tests. The results show that more than 90 percent of the respondents had positive attitude towards desirability of the commercial center and this complex has been effective in dynamics of surrounding urban spaces. As allocation of different commercial, tourism, recreational and residential land uses to the urban areas of this complex confirms this result.