چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای سبکهای حل مسئله در رابطة بین شیوههای والدگری و پرخاشگری در دانشآموزان دورة متوسطه انجام شد. شرکتکنندگان، شامل 300 نفر (152 دختر و 148 پسر) از دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان مرودشت بودند که بر اساس روش نمونهبرداری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکتکنندگان، پرسشنامة شیوههای والدگری آلاباما (فریک، 1991)، سبکهای حل مسئله (کسیدی و لانگ، 1996) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد از بین شیوههای والدگری شیوة تنبیه قادر به پیشبینی معنادار سبکهای حل مسئلة سازنده و غیرسازنده و مشارکت پدر تنها قادر به پیشبینی سبک سازنده بود. در مورد سبکهای حل مسئله هم مشاهده شد که فقط سبک غیرسازنده به طور معنادار پرخاشگری را پیشبینی میکند و سبک حل مسئلة غیرسازنده در رابطة بین شیوة والدگری تنبیهی و پرخاشگری نقش واسطهگری سهمی دارد. یافتههای پژوهش شامل کاربردهای نظری و عملی برای تقویت سبکهای سازنده حل مسئله و شیوههای والدگری مناسب برای مهار پرخاشگری در دانشآموزان است.
he aim of this study was to examine the mediating role of problem-solving styles in the relationship between parenting styles
and aggression. Three hundred students (152 girls, 148 boys) were selected using multistage cluster sampling from
Marvdasht high schools. The participants completed the Alabama΄s Parenting Styles (Frick, 1991), the Problem-Solving Styles
(Cassidy & Long, 1996), and the Aggression Questionnaires (Buss & Perry, 1996). The results of path analysis indicated that
punishment style significantly related to constructive and non-constructive problem-solving styles. Father΄s cooperation was related
to constructive problem-solving style. Non-constructive problem-solving style was significantly related to aggression. Nonconstructive
problem-solving style mediated partially the relationship between punishment style and aggression. Research findings
had theoretical and practical applications. The findings suggested reinforcing constructive problem-solving styles and appropriate
parenting styles are related to lower aggression in students.