چکیده:
این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترتعلیهم السّلام است که شاخصهای آن عمدتا از احتجاجات معصومینعلیهم السّلام با متصوفهی زمانشان استنباط گردیده؛ شاخصهایی چون تناسب ریاضت با مقتضیات زمان و حکومت، تمایز نهادن بین فقر اضطراری و فقر اختیاری، رعایت حقوق خانواده، اولویت حقوق اجتماعی و سیاسی اسلام نسبت به مناسک فردی، تعریف صحیح زهد و اجتناب از زهد فروشی، دوریورزیدن از بیکاری و سرباری به بهانه زهد و عبادت با تفکیک اوقات خلوت و عبادت از اوقات کار و معاش، اجتناب از صدمات جدی بدنی و جسمانی، توجه به اختلاف مراتب ظرفیت و فضیلت انسانها و از همه مهمتر، لزوم مراجعه به اهل بیت پیامبرعلیهم السّلام برای استنباط صحیح از قرآن و سنت بهویژه در بحث ریاضت و زهد که منوط به احاطه علمی در مباحثی چون ناسخ و منسوخ و جایگاه نزول آیات و غیره است.
هذا النص، صورة من التقشف مرغوب الدینیة من وجهة نظر القرآن الکریم و العترة : قد استنتجت مؤشراتها بشکل أساسی من احتجاجات الأئمة : مع صوفیة زمانهم؛ هذه المؤشرات مثل تناسب التقشف مع متطلبات الزمن و الحکومة، التمییز بین الفقر الاضطراری و فقر الاختیاری، مراعاة حقوق العائلة، أولویة حقوق الاجتماعیة والسیاسیة فی الإسلام بالنسبة الی المناسک الفردیة، التعریف الصحیح الورع و التجنب عن المرائی، و التجنب عن البطالة و العبئ بذریعة من الزهد والعبادة بواسطة فصل اوقات الخصوصیة و العبادة من الازمنة الاشتغال و المعیشة، التجنب عن إصابات البدنیة الخطیرة، النظر إلی اختلاف مستویات القدرات والفضیلة الإنسان والأهم من ذلک، ضرورة الذهاب إلی اهل بیت النبی 9 للإستنتاج و الفهم الصحیح للقرآن والسنة خصوصا فی التقشف والزهد التی تعتمد علی محاطة العلمیة فی مناقشات مثل الآیات الناسخة والمنسوخة، و شأن النزول من الآیه الخ.
This text attempts to explain desirable and legitimate form of Asceticism from the perspective of Quran and Infallible Imams (Peace be upon them). The main criteria of desirable asceticism have been concluded from the argumentations or reasoning that Infallible Imams had with the Sufis of their time. Some of these criteria are as following: proportionality of asceticism with time and government measures, distinction between emergency poverty and optional poverty, family rights, priority of social and political rights towards individual practices according to Islam, the correct definition of piety, Avoiding unemployment under the excuse of piety, separating work and living times from the time for worship and prayer, avoiding serious physical and psychological injuries, paying attention to the different levels of capacity and human virtue, and last one which is more important is referring to the household of the Prophet (PBUH) to catch a correct understanding of the Qur'an and Sunnah, especially in the austerity and asceticism, which needs to enough knowledge about abrogating and abrogated verses and the situation in which a verse came down.
خلاصه ماشینی:
"ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومین :(در مواجهه با رویکرد صوفیانه) سید ابوالفضل موسوی 1 محمد فنایی اشکوری 2 چکیده این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت : است که شاخصهای آن عمدتا از احتجاجات معصومین: با متصوفهی زمانشان استنباط گردیده؛ شاخصهایی چون تناسب ریاضت با مقتضیات زمان و حکومت، تمایز نهادن بین فقر اضطراری و فقر اختیاری، رعایت حقوق خانواده، اولویت حقوق اجتماعی و سیاسی اسلام نسبت به مناسک فردی، تعریف صحیح زهد و اجتناب از زهد فروشی، دوریورزیدن از بیکاری و سرباری به بهانه زهد و عبادت با تفکیک اوقات خلوت و عبادت از اوقات کار و معاش، اجتناب از صدمات جدی بدنی و جسمانی، توجه به اختلاف مراتب ظرفیت و فضیلت انسانها و از همه مهمتر، لزوم مراجعه به اهل بیت پیامبر 9 برای استنباط صحیح از قرآن و سنت بهویژه در بحث ریاضت و زهد که منوط به احاطه علمی در مباحثی چون ناسخ و منسوخ و جایگاه نزول آیات و غیره است."