چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. بخش کیفی پژوهش به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و بخش کمی آن به شیوه توصیفی- تحلیلی اجرا شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که بالندگی اعضای هیئت علمی پنج مولفه اصلی شامل آموزشی، پژوهشی، خدمات تخصصی، فردی و سازمانی و 30 شاخص دارد. نتایج بخش کمی نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی وضعیت کلی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه تهران بالاتر از میانگین و نسبتا مطلوب است، ولی وضعیت دو مولفه آن؛ یعنی بالندگی خدمات تخصصی و بالندگی سازمانی پایین تر از میانگین است.
The purpose of this study was to design a model for faculty development (FD) at the University of Tehran. A mixed exploratory research method was used. In the qualitative phase, semi-structured interviews were employed and in the quantitative phase, a descriptive- analytical method was explored. The results of the qualitative phase showed that the FD has five main components including instruction, research, specialized services, personal, and organizational development and 30 indicators. The results of quantitative phase showed that from the perspective of faculty members, the overall FD at the University of Tehran is above average and relatively favorable but the status of its two components, the development of specialized services and organizational development, are below the average.
خلاصه ماشینی:
امروزه، بالندگي اعضاي هيئت علمي به الزامي براي رشد حرفه اي آنها تبديل شده است ,Drummond-Young) (٢٠١٠ ,Linton &Brown, Lunyk-Child, Maich, Mines ؛ در نتيجه ، چارچوب جامع و انعطافپذيري درباره فعاليتهاي دانشگاهي مورد نياز است ، به گونه اي که شامل هر دو بخش شخصي و حرفه اي باشد و به اعضاي هيئت علمي، که در جست وجوي راههايي براي بالندگي حرفه اي خود هستند، ياري برساند (٢٠٠٢ ,Bredeson).
در دهه ١٩٨٠ بالندگي هيئت علمي به عنوان اولويت در بيشتر مؤسسات آموزشعالي مطرح شد و توجه محققان را به خود جلب کرد (,Schuster) و در دهه ١٩٩٠ در بسياري از کشورها، به دليل تغييرات اقتصادي و اجتماعي ، افزايش بي سابقه اي در زمينه علاقه مندي به فعاليتهاي اعضاي هيئت علمي و درخواستهاي فزاينده درخصوص کيفيت برنامه هاي دوره و پاسخگويي مؤسسات علمي پديدار شد (١٩٩٩ ,Lycke)؛ در سالهاي بعد اين مفهوم توسعه پيدا کرد و مؤسسات تخصصي براي پيشبرد آن تأسيس شدند.
اين سازمان خدمات و منابعي براي بالندگي اعضاي هيئت علمي در زمينه هاي حرفه اي، فردي ، آموزشي و سازماني به اعضاي خود در مؤسسات آموزش عالي سراسر دنيا ارائه ميدهد (٢٠١٤ ,POD Network).
p ,٢٠٠٧ ,Eshaghi &Bazargan, Hejazi ): مطلوب نسبتا مطلوب نامطلوب پيوستار تعيين سطح مطلوبيت براي هر يک از متغيرها: 1 2/33 3/66 5 در جدول ٢ شاخصهاي توصيفي و نتايج آزمون t تک نمونه اي بالندگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران نشان داده شده است .
در پژوهشهاي جنينگز و همکاران (١٩٩١ ,Bartling &Jennings, Barler )، شفيع زاده و همکاران (٢٠١١,Jaafari &Shafiezadeh, Edjtehadi, Ghorchian )، دراموند- يانگ و همکاران (٢٠١٠ ,.