چکیده:
در کشورهای توسعه یافته شرکتهای زایشی پژوهشی در ماموریت نسل جدید بیشتر دانشگاهها مدنظر قرار گرفته و به عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی و نیز عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان است. اما این شرکتها در دانشگاههای ایران نتوانستند به صورت مطلوب ماموریت اصلی خود را انجام دهند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل تاتیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی به منظور تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها بود. روش پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری شامل متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان مازندران بود. نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود. در بخش کیفی 12 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 420 نفر، 201 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عوامل تاثیرگذار در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی 26 مولفه است. در بخش کمی یافته ها نشان داد که بازاریابی بالاترین بعد با بار عاملی 18/7 درصد و بعد ارتباطات با کمترین بار عاملی 2/5 درصد از کل واریانس را تبیین می کند و سایر ابعاد نیز هرکدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش با شاخصهای برازش و ضرایب استاندارد تایید شد و در میان 10 بعد ایجاد کننده شرکتهای زایشی پژوهشی بعد بازاریابی با ضریب استاندارد 48/0 و بعد چرخه عمر با ضریب استاندارد 47/0 و بعد ارزیابی عملکرد با ضریب استاندارد 47/0 به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی برای تجاری سازی تحقیقات دارند.
In developed countries، research spins-off companies are considered in the mission of the new generation of universities and also as a major commercial and economic value، and a factor for the use of academics' research. But these companies were not able to do their best in the Iranian universities' principal missions. The purpose of this study was to identify the determinants of the creation of research spins-off companies in order to commercialize research in universities. The research method was a mixed type and the statistical population consisted of specialists from the universities incubators and science and technology park of Mazandaran province. Sampling in the qualitative section was purposive and in the quantitative part was random stratified. There were 12 people participated in the interview process. In the quantitative section، using a population of 420 people، a sample of 201 individuals participated in the study. The data gathering tools were interviews and a researcher-made questionnaire. For data analysis، the coding method was used in the qualitative section and exploratory and confirmatory factor analysis and in the quantitative part. The research results in qualitative section indicated that influential factors in creating research spins-off companies are 26 components. In quantitative section، findings showed that the highest dimension explained marketing with .718 factor loading and dimension of the communications was the lowest with factor loading of .52 of the total variance. The other dimensions were also important at the next levels، respectively. The final model was confirmed with fit indices and standard coefficients. Among the top 10 dimensions of the research spins-off companies، the marketing dimension with standard coefficient of .48، the life cycle dimension with standard coefficient of .47 and the performance evaluation with standard coefficient of .47 were the most effective in creating research spins-off companies for research commercialization.
خلاصه ماشینی:
Massachusetts Institute of Technology (٢٠١٥ که در اين ميان شرکتهاي زايشي پژوهشي با محوريت استادان و پژوهشگران دانشگاهي به عنوان موضوعي جديد در ادبيات سياستگذاري پژوهش و فناوري مي توانند ملموسترين روش تجاريسازي دستاوردهاي پژوهشي با هدف توسعه فناوريهاي نوين باشند.
در اقتصاد دانش بنيان تجاري سازي دانش را به عنوان يک مأموريت جديد براي دانشگاهها در نظر گرفته اند، اما دانشگاههاي ايران هنوز نتوانسته اند به نحوي مؤثر يافته هاي تحقيقاتي خود را وارد صنعت کنند و بين دانشگاه و صنعت کماکان فاصله وجود دارد ,٢٠١١ ,Heidari &Pourezzat ) (٥٩ .
جدول ٦- شاخصهاي برازش الگوي نهايي پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتيجه گيري شرکتهاي زايشي پژوهشي به عنوان نوعي سازکار انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت تعريف شده اند که دو يا چند محقق (استاد و پژوهشگر) در دانشگاههاي هزاره سوم به صورت شرکتهاي نوپا شروع به ايجاد شرکت به منظور تجاري سازي دانش جديد و نوآوريهاي فناورانه ميکنند.
در اين پژوهش با هدف تجاري سازي تحقيقات دانشگاهيان عوامل مؤثر بر ايجاد شرکتهاي زايشي پژوهشي بررسي شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که براي ايجاد شرکتهاي زايشي پژوهشي عوامل اساسي وجود دارد که ميتواند زمينه ساز تجاريسازي تحقيقات دانشگاهها باشد.
Zolfaghari et al) و استرنبرگ ,Sternberg) (٢٠١٤ همخواني دارد، چرا که در نتايج اين تحقيقات بر اهميت دانشگاه مادر و حمايت آن از ايجاد شرکتهاي زايشي پژوهشي تأکيد شده است .