چکیده:
در این پژوهش سنجش میزان تأثیرگذاری ویژگیهای غیربازاری آثار تجسمی بر قیمت مبادلات آثار، با روش رگرسیون هدانیک انجام شده است. حوزه و محدودۀ این پژوهش بازار اولیه هنرهای تجسمی، یعنی گالریها، شامل 10 گالری در سطح شهر تهران است. جامعهآماری و نموﻧﮥ مطالعهشده نیز 308 تابلو نقاشی و 72 اثر حجم مبادلهشده در نمایشگاههای برگزارشده در 5 ماه متوالی، از بهمن 1393 تا پایان خرداد 1394 را دربرمیگیرد. متغیرهای پژوهششده بهطورکلی به سه دسته متغیرهای مربوط به هنرمند، متغیرهای مربوط به گالری و متغیرهای مربوط به ویژگیهای اثر یعنی سبک، مواد و مصالح و اندازه اثر تقسیمشدهاند. طبق نتایج بهدستآمده، در آثار نقاشی، متغیرهای مربوط به هنرمند و گالری در قیمت اثر تأثیر معناداری دارند. از ویژگیهای اثر سبک پستمدرن، آبستره و مینیاتورمدرن این است که در مقایسه با سبکهای دیگر ﺗﺄثیرگذاری بیشتری در قیمت دارند و متغیر ترکیبمواد و رنگروغن در مقایسه با متغیر آکریلیک، بر قیمت اثر تأثیر بیشتری میگذارند. گالریها نیز بر قیمت آثار حجم مبادلهشده ﺗﺄثیر معناداری دارند. از بین متغیرهای مربوط به مصالح، مواد و مصالح فلزی و پسازآن ترکیبمواد در مقایسه با متغیر مواد و مصالح غیرفلزی تأثیرگذاری بیشتری بر قیمت دارند و در هر دو دسته آثار، اندازۀ اثر در افزایش قیمت آن تأثیرگذار است.
The present study was conducted in order to investigate the effect of non-market characteristics of visual art objects on their price, using the hedonic pricing model. Our case consists of 308 paintings and 72 sculptures sold through art exhibits during Bahman 1393 to the end of Khordad 1394 by 10 selected art galleries in Tehran. The determinant factors are divided in three categories including:1.artist characteristics, 2. gallery characteristics, 3. the art object’s characteristics. According to the results for paintings the characteristics of artists and gallery have significant effects on the price. Among art object’s characteristics: post-modern, abstract and miniature are the styles with greater influence on the price, and the paintings using synthetic materials and oil-color are -in the average- sold with higher prices than acrylic paintings. For Sculptures, galleries and the material used in the object have significant effects on the price, among which Shirin art gallery and metal and synthetic objects have greater influence. The size of the object has also significant effect on the price of both paintings and sculptures
خلاصه ماشینی:
منظور از بازار اولیه هر مکانی است که اثر هنرمند برای نخستینبار در آن به فروش میرسد و ازآنجاییکه این امر بیشتر در گالریها رخ میدهد، گالریهای هنری در حکم بخش عمده و معرف بازار اولیه آثار تجسمی شناخته میشوند.
کالاهای در کانون پژوهش ما آثار تجسمی نقاشی و حجماند و بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آنها بهتنهایی قابلیت فروش در بازار را ندارند؛ بنابراین در این پژوهش برای برآورد عوامل مؤثر در قیمت آثار مبادلهشده در 10 گالری منتخب تهران، از ترجیحات آشکارشده و روش قیمتگذاری هدانیک استفاده شده است.
در راستای به دست آوردن نتایج مدنظر پژوهنده و بهمنظور به دست آوردن رابطه معنادار متغیرهای تأثیرگذار و یافتن متغیری که در قیمت آثار مبادلهشدۀ نقاشی و حجم بیشترین تأثیر را میگذارد، برای تجزیهوتحلیل دادههای مربوط به بازار هنرهای تجسمی ایران از روش رگرسیون[33]هدانیک استفاده شد.
[35] در پژوهشهای اخیر از روش هدانیک برای بررسی عوامل مؤثر بر قیمت و چگونگی ارزشگذاری آثار تجسمی در گالریها و حراجیها استفاده شده است.
در این پژوهش برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها بر قیمت آثار مبادلهشده (نقاشی و حجم) در گالریهای تهران، از روش رگرسیون هدانیک استفاده شده است.
در این پژوهش برای بررسی رگرسیونی آثار تجسمی (نقاشی)، از متغیرهای مجازی مربوط به گالریها متغیر گالری آن و از متغیرهای مربوط به مواد و مصالح متغیر آکریلیک و از متغیرهای مربوط به سبک اثر تغیر سبک فیگوراتیو وارد رگرسیون نشده است.
Auctions and the Price of Art. Journal of Economic Literature, 763–786.