چکیده:
پایان نامه، یکی از زمینه های مهم نظری هپردازی و کشف و
دریافت های تازه، می تواند باشد اما اگر شرایط تحقق آن فراهم
نگردد به سمت کارهای تکراری و غیر روشمند خواهد رفت. پس
چگونه ضمن در امان ماندن از این آسی بها، می توان پایان نامه ای
مساله محور، روشمند و پویا تدوین کرد. در این پژوهش با مرور
عنوان های پایان نامه های ادبیات کودک، طرحی برای سامان دادن
پایان نامه های ادبیات کودک پیشنهاد می شود. در این طرح، پایان نامه ،
دارای دو مرحله ی تدوین و ارایه است در مرحله اول یعنی تدوین پنج
گروه مخاطب برای پایان نامه در نظر گرفته م یشود و بر اساس این
پنج گروه مخاطب، پنج دسته موضوع پیشنهاد م یشود و در مرحله ی
دوم یعنی ارایه، پایان نامه از مسیر هسته های پژوهشی به مخاطبان،
بیرون از دانشگاه در نهادها و موسسات اجتماعی به صورت کارگاه،
کلاس و دوره های آموزشی ارایه می شود.
پیشنهاد دیگر راه اندازی پایگاه و بانک اطلاعاتی واحد و یکپارچه،
ویژه ی ادبیات کودک است که این مسیر تدوین و ارایه، قابل اعتمادتر
و سریع تر به سامان برسد.
خلاصه ماشینی:
"پایگاه ها و پاثک های اطلاعاقی رکن ساسی و مهمی که در مرحله ول یعنی تدوین پایان نامه ها و به تبع آن تولید د نش و تبیین نظریه نقش د رد پایگاه ها و بانک های طلاعاتی ست چنان که یکی ز ر ه های رفع مو نع تولید د نش در علوم نسانی ر ´´تقویت پایگاه های طلاعاتی و بانک های طلاعاتی (ربانی، ١۵٣١٣٩٠ :) می د نند بنابر ین تا در گام نخست پایگاهی و حد و یکپارچه بر ی نگهد ری مقالات، پایان نامه ها، طرح های پژوهشی، فهرست کتاب ها و نیز تصال به پایگاه های معتبر جهانی که در قلمرو دبیات کودک فعال هستند شکل نگیرد و در گام دوم تا کتاب های خلاقه که بسیاری ز آن ها در دسترس نیستند به صورت کامل سکن نشوند حرکت در مسیر ترسیم شده گر نه ناممکن ولی بسیار کند خو هد بود زیر جست وجو در پایگاه های پر کند ٠ و ناقص جز سردرگمی و ملال و پژوهشی ناقص نتیجه ی نخو هد د شت.
در مرحله ی دوم یعنی ر یه، پایان نامه ز مسیر هسته های پژوهشی به مخاطبان، بیرون ز د نشگاه در نهادها و موسسات جتماعی به صورت کارگاه، کلاس و دوره های آموزشی ر یه می شود که هم زمینه ی می شود جهت یجاد عتماد به نفس و کارآفرینی بر ی د نشجو و نیز فرهنگ سازی و یجاد جریانی علمی بر ی مخاطبان غیر د نشگاهی و دیگر نهادهای جتماعی بیرون ز د نشگاه."