خلاصه ماشینی:
"جدول دوم این نکته را به وضوح نمایان میکند که نوع عصرگاهی ضعف شدید در عملکرد تحصیلی از خود نشان میدهد، با مشکلات تمرکز و توجه بیش از صبحکارها مواجه است و بیش از آنها در مدرسه احساس خواب آلودگی میکند.
در نقطة مقابـل، محققان در گـروه صبحکار سبک زندگی منظم را یافتهاند که همین نظم الگوی خواب و بیداری آنها را نیز سامان داده، هشیاری بالای تحصیلی، کیفیت خوب خواب شبانه و عملکرد تحصیلی مناسب را به همراه دارد.
خواب ناکافی ممکن است متأثر از دو دسته از عوامل باشد: یک دسته عوامل درونی مثل بلوغ، چرخة شبانهروزی و تغییر و تحولات درون بدن و دسته دیگر عوامل بیرونی مثل زمان شروع کار مدرسه، فشار جامعه و بار تکالیف تحصیلی که منجر به دیر خوابیدن و زود بیدار شدن میشود.
در این بخش سعی داریم با بررسی اهمیت مدل خواب و بیداری و رابطة آن با عملکرد تحصیلی فرزندان، سبک ایدهآل زندگی کردن را برای کاهش حداکثری عوارض عصرکاری و بیخوابیها ارائه دهیم.
یعنی اینکه فرد پس از بیدار شدن چه احساسی نسبت به خوابش دارد؟ آیا احساس استراحت و آرمیدگی میکند و از خوابش رضایت دارد؟ حیطة دیگر از مقولة خواب، که در دانشآموزان قابل بررسی است؛ مدت خواب است که با کیفیت خواب همپوشانیهای بسیار داشته، البته تفاوتهای اساسی هم دارد.
خواب آلودگی روزانه نیز منجر به کاهش هشیاری میشود و عملکرد بخشی خاص از مغز (کرتکس پیش پیشانی) را که مسئول فعالیتهای شناختی است، تحت تأثیر قرار میدهد."