خلاصه ماشینی:
"«چو خواهی که نامت بماند به جای پسر را خردمندی آموز و رای» 4 آن گاه این نکته را یادآور میشود که طفل را پس از رسیدن به سن مدرسه باید به معلمی آگاه و مطلع سپرد: «داروی تربیت از پیر طریقت بستان کآدمی را بتر از علت نادانی نیست» و از همین روی زندگی اخلاقی و اجتماعی کودک را مدیون تربیت صحیح مربی دانسته، برای وی ارج فراوان قایل میشود و در این مهم برای معلم در امر آموزش و پرورش کودک نرمی و درشتی را درآمیخته، میفرماید: « هر آن طفل کو جور آموزگار نبیند، جفا بیند از روزگار5 شیخ اجل که خود صاحب نظر علوم تربیتی است، نقش محیط و توارث را بیش از هر عامل دیگر در تعلیم وتربیت مؤثر میداند و درجای جای تألیفات خویش متذکر میشود که طفل را باید از قرین بد به دور داشت تا خصلت ناصواب بر او غالب نشود: «گر نشیند فرشته ای با دیو وحشت آموزد و خیانت و ریو»6 یا در جای دیگر این گونه میسراید: « با بدان یارگشت همسر لوط خاندان نبوتش گم شد»7 و تأکید میکند: «هر که با بدان نشیند، اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند، به طریقت ایشان متهم گردد و اگر به خراباتی رود به نمازکردن، منسوب شود به خمر خوردن."