چکیده:
هیات های اجرایی انتخابات امروزه نقش بنیادین و اصولی ای را در فرآیند انتخابات بر عهده دارند و فرآیند انتخاب کنندگی و انتخاب شوندگی به کلی تحت تاثیر این نهادها است. تبیین نقش و جایگاه هیات های اجرایی در گرو، تشریح ترکیب و ساختار این هیات ها و بررسی وظایف و اختیارات این هیات ها می باشد که در اکثر موارد محدود به امور اجرایی هستند. لیکن در قانون انتخابات شوراهای اسلامی بر خلاف قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اختیاراتی وسیع تر به این نهادها داده شده است. اقتدار فرا اجرایی این هیات ها نقش و جایگاه و اهمیت آن ها را دو چندان می نماید در این پژوهش به جزئیات این وظایف و اختیارات می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
"3-4- تشکیل هیأت اجرایی انتخابات در خارج از کشور در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع پیش بینی نشده است که چنانچه افرادی خارج از کشور باشند چه تدابیر اندیشده میشود و آیا وظیفهای برای هیأت اجرایی هست یا خیر؟ لیکن اختیار مذکور در مادهی 44 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در بخش «اختیارات هیأتهای اجرایی انتخابات» خواهد آمد ضمنا این اختیار را میدهد که برای مناطقی مانند کشورهای دیگر شعب اخذ رأی سیار ایجاد گردد؛ لیکن این مسأله یک اختیار است و تکلیف و وظیفه به حساب نمیآید؛ در حالی که به نظر میرسد میبایست این مسأله امری اجباری و تکلیفی باشد به همان صورتی که در قانون انتخابات ریاست جمهوری در مادهی 53 اشاره شده است که: «در سفارتخانهها و یا کنسولگری و نمایندگی سیاسی ایران در استوار سنگری، کورش و امامی، محمد، حقوق اداری، جلد اول، انتشارات میزان، چاپ 12، ص 112.
در پایان میتوان اظهار داشت که هیأت اجرایی انتخابات شوراها در جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاهی مطلوب و قدرتمند را داراست به گونهای که مقولهی صلاحیتها و رسیدگی به شکایت ها نیز بر عهدهی همین هیأتها است، لیکن در قوانین دیگر، همچون قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون انتخابات ریاست جمهوری به نظر میرسد شایسته است اندکی مشارکت این هیأتها در فرآیند انتخابات افزایش یابد."