چکیده:
عصر جدید زائیده انقلاب های بنیادین در جهان غرب است؛ در قرن هیجدهم انقلاب صنعتی انگلستان و انقلاب سیاسی فرانسه امواج سهمگین تغییر و تحول را بر ساحل سنت های پیر اروپا وارد کردند و سده های نوزدهم و بیستم را بستر تضادها و تنوع ها قرار دادند. طراحی صنعتی در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس ضرورت موجود پدید آمد و با ظهور ماشینیسم، تولید محصولات دست ساز توسط تیم هنرمند-پیشه ور در تیراژ نه چندان وسیع دستخوش رکود گشت. در عصر مدرن، ماشین توان اجرای ایده های ملون را عرضه داشت. زمانه مدرن را می توان عصری توصیف کرد که ویژگی شاخص آن تحولات دائمی است، عصری که اعتقادات خود را به مثابه جریاناتی سیال، گذرا، متغیر، غیر ثابت و غیر قطعی تلقی می کند. هنر دنیای مدرن تجربه گرایانه و غیر تقلیدی است لذا تحول و تطور، نوآوری و طغیان گری و نیز خلاصه گرایی و ساده سازی جزء لاینفک آن بشمار می رود. طراحی صنعتی فاخر دهه های 80 و 90 در عرصه خودرو با رویکردهایی چون هویتمندی و اصالت طرح، زیبایی، آسایش و آرامش مصرف کننده، ایمنی و استحکام، بازی از پیش باخته ای را با ماشینیسم پیشرفته سال های اخیر آغازید که آمال و اهدافش؛ تولید حداکثری، کاهش هزینه های تولید، تسخیر بازارهای جهانی -حتی به قیمت فقدان شخصیت و هویت، افت کیفیت و کاهش ایمنی بدنه خودرو- بوده است. سوال اینکه؛ چرا امروزه در نگاه اول به محصولات موجود، تمییز دادن کمپانی تولید کننده خودرو تقریبا صعب و دور از ذهن می نماید و کدامین عوامل شبیه سازی در این عرصه را موجب شده اند؟ این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی طرح موضوع می نماید بر آن است عدم هویت مندی و اصالت طرح و به تبع آن کم رنگ شدن شخصیت محصولات حوزه طراحی صنعتی در اوایل قرن بیست و یکم را مورد مطالعه قرار دهد و به تبیین علل عدم هویتمندی و اصالت در طراحی خودرو در سال های اخیر بپردازد.
خلاصه ماشینی:
طراحي صنعتي فاخر دهه هاي ٨٠ و ٩٠ در عرصه خودرو با رويکردهايي چون هويتمندي و اصالت طرح ، زيبايي، آسايش و آرامش مصرف کننده ، ايمني و استحکام ، بازي از پيش باخته اي را با ماشينيسم پيشرفته سال هاي اخير آغازيد که آمال و اهدافش ؛ توليد حداکثري، کاهش هزينه هاي توليد، تسخير بازارهاي جهاني -حتي به قيمت فقدان شخصيت و هويت ، افت کيفيت و کاهش ايمني بدنه خودرو- بوده است .
سؤال اينکه ؛ چرا امروزه در نگاه اول به محصولات موجود، تمييز دادن کمپاني توليد کننده خودرو تقريبا صعب و دور از ذهن مي نمايد وکدامين عوامل شبيه سازي در اين عرصه را موجب شده اند؟ اين پژوهش که به روش توصيفي-تحليلي طرح موضوع مي نمايد بر آن است عدم هويت مندي و اصالت طرح و به تبع آن کم رنگ شدن شخصيت محصولات حوزه طراحي صنعتي در اوايل قرن بيست و يکم را مورد مطالعه قرار دهد و به تبيين علل عدم هويتمندي و اصالت در طراحي خودرو در سال هاي اخير بپردازد.
دنياي مدرن ليکن بازار محور است و مؤفقيت را در گرو ماندن جاه طلبانه در بالاترين سطح عرضه و تقاضا با حربه هاي جذاب روز-چون تبليغات و ارائه خدمات پس از فروش - مي داند و در اين ميان گوشه چشمي نيز بر کيفيت و حفظ اصالت طراحي محصول خواهد داشت .
بدينسان يکي از ويژگي هاي طراحي صنعتي در دنياي نوين ، گونه به گونه شدن طرح ها به لحاظ فرم بوده است که اين امر ريشه در تجربه گرايانه بودن آن دارد.