خلاصه ماشینی:
"ب – تهیۀ برنامههای جامع توسعۀ علمی و فناوری کشور (به ویژه فناوریهای نو و برتر)، با هدف و توجه به نقش نهادهای علمی و فنی برای کاستن از شکاف علمی و فناوری با سطوح عالی علوم و فناوری روز جهانی در بخشهای مختلف پ – بازنگری و بازآفرینی گردش کار و فعالیت در کلیۀ بخشهای اجرایی، خدماتی و تولیدی کشور، با هدف بهینه سازی فرایندهای کاری، تقلیل زمان و هزینۀ انجام کارها، تنوع بخشیدن به محصولات و افزایش کیفیتها، با استفاده از دانش و فناوریهای روز، به خصوص فناوری اطلاعات.
************************ از آنچه در نیم قرن اخیر، پس از تغییر نظام آموزشی (در سال 1345)، صورت گرفت و توجهی که به امر پژوهش از راه تأمین اعتبارهای لازم شد، نتیجۀ بسیار مطلوب به دست آمد؛ به طوری که اکنون حرکتی در جهت یادگیری عملی روش علمی پژوهش از کودکستانها تا دانشگاهها و از پژوهشسراها تا پژوهشگاهها و با تشکیل گروههای پژوهشی در مراکز و قطبهای علمی کشور به وجود آمده که امید بخش است.
البته دو چیز را باید در نظر داشته باشیم: یکی یادآوری و سپاسگزاری از معلمان و استادان و مسئولانی است که از شروع آموزشهای جدید، با وجود همۀ محرومیتها در کشور، تلاش فراوان کردند و علوم و فنون جدید را آموزش دادند، کتاب نوشتند، سخنرانی کردند و به تأسیس مدرسه و کتابخانه و انجمنهای علمی و آموزشی پرداختند و دیگر آنکه به پژوهشگران بگوییم پژوهشهای خود را در جهتی انجام دهند که مسائل موجود جامعه را حل و فصل کند، نه آنکه آمار و ارقام را بالا برد و اثری در حیات جامعه نداشته باشد."