خلاصه ماشینی:
"هدفها باید به گونهای انتخاب شوند که بتوانیم میزان پیشرفت خود را اندازه بگیریم؛ مثلا اگر هدف فرزند شما «یک بار دوره کردن چهار درس اصلی» در طول زمانی معین است، فرزند شما در پایان آن دوره میداند که در کجای مسیر قرار دارد و چند درس را خوانده است.
اکنون تصور کنید رعایت نکردن امانت در نقل مطالب، رفتارها و کارهای افراد، بین مردم کمسواد و افراد شتابزده در داوری و ناشکیبا و خودخواهانی که برای عیبی که از آنها نقل شده، چه سر و صداها و دعواها به راه انداخته، چه حوادثی به وجود میآورند؟ اما در مورد معنی دوم، که در «فرهنگ فارسی» دکتر معین ذکر شده است، یعنی تکالیف الهی، چه امانتی بر دوش پدران و مادران و وزارت آموزش و پرورش و معلمان است؛ آیا اصلا ما تکالیف الهی را امانت تلقی میکنیم؟ آیا خانه و مدرسه در ادای این امانت هماهنگاند؟ آیا آموزش و پرورش صادقانه و عادلانه در صدد ارزشیابی کار خود (یعنی کتاب درسی و آموزش معلمان) در مورد این امانت است؟ چند درصد از جوانان ما این امانت را شناخته، آن را حفظ کرده و میکنند؟ چند نفر مدیر و معاون و معلم اثرگذار در ادای این امانت داریم؟ آیا اینان بهجا و به موقع تشویق و تقدیر میشوند؟ افرادی که اثر منفی دارند چند درصدند؟ بار امانت وزرای آموزش و پرورش و آموزش عالی خیلی سنگین است."