چکیده:
«Pathos» یکی از مفاهیمی است که در اندیشۀ ارسطو، غالباً به نفع سایر مفاهیم متقابلش، هیچگاه نتوانسته شأن در خوری پیدا کند. یکی از بنیادیترین ِ این تقابلها دوگانۀ Logos – Pathos است که با تبعید Pathos به قلمروی غیر Logical و محدود کردن دلالتهای آن به احساس و انفعال، از اهمیت این مفهوم بسیار کاسته است و این در حالی است که در پژوهشهای معاصر بر اهمیت Pathos و نقش بنیادین آن در خوانش اندیشۀ ارسطو بسیار تأکید میشود. یکی از دلایل گشوده شدن باب جدیدی جهت بررسی Pathos به ارتباط این مفهوم با «تغییر و جنبش» (Kinesis) بر میگردد. هایدگر یکی از نخستین اندیشمندانی بود که به این رابطه و نقش بنیادین Pathos به عنوان مفهومی وجودی، جهت تبیین Kinesis پرداخت. بداعت مقالۀ پیش رو در برقراری پیوند هستیشناسانه میان پاتوس با مفهوم علتهای تصادفی است و هدف آن نیز از یک سو برخوردی ساختارشکنانه با دوگانۀ Logos – Pathos و از دیگر سو بررسی Pathos جهت تبیین حیث التفاتی Poetic و آنچه حکمت صناعی معطوف به آن است، میباشد.
خلاصه ماشینی:
هدف ما بررسی رابطۀ Poiein با Paschein به واسطۀ مفهوم Pathos خواهد بود و همچنانکه خواهد آمد در خلال این رابطه ما با شقاقهای مفهومی دیگری مواجه خواهیم شد که تبیین همگی آنها مستلزم بررسی همان رابطۀ پیشین مابین دو مقولۀ پیش گفته است.
(Ibid: 155) ارتباط واثقی که pathos با هر یک از این مفاهیم یاد شده دارد موجب میشود در هنگام بررسی هر کدام از آن ها مدخلی به pathos اختصاص داده شود؛ چرا که حتی اگر به صورت تحلیلی ناگزیر از تمایز مفاهیمی همچون poiein و paschein باشیم (که همچنانکه در لغتنامۀ فوق اشاره شد بر دو وجه متقابل دلالت دارند) اما بررسی هر کدام از آن ها بدون در نظر گرفتن نقشی که pathos بر عهده دارد، بی سرانجام خواهد بود.
Keywords: God speech; human speech; human writing; language process A Study of Spinoza's Epistemology and its Educational Supplies with a Critical Approach Based on Islamic Teachings Hamid Ahmadi Hedayat PhD Candidate in Philosophy Of Education, University of Shahed, Tehran, Iran.
Anvari/ Hamedeh Rastaei Plato’s theory of language: its emergence and relations to the platonic Forms 137 Malihe Abouie Mehrizi A Study of Spinoza's Epistemology and its Educational Supplies with a Critical Approach Based on Islamic Teachings 136 Hamid Ahmadi Hedayat/Mohsen Farmahini Farahani/Najmeh AhmadAbadi Arani/ Ali Abdolayar Priority of Human Writing over Speech from Mulla Sadra viewpoint 135 Narges zargar Ibn Sina, an experienced or rational philosopher?