چکیده:
مقدمه: یکی از عوامل مهم در بقاء، دوام و پیشرفت یک سازمان، کیفیت و توانمندی نیروی انسانی آن است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مولفههای توانمندسازی کتابداران بر عملکرد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، پیمایشی از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها، از متخصصان موضوعی و بهمنظور بررسی پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمام کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور به تعداد ۵۹۰۰ نفر است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (درجه اطمینان ۹۵ درصد و حاشیه خطای ۵ درصد) و روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای متناسب ، ۳۶۵ نفر به عنوان حجم کل نمونه تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار اس. پی اس. اس در قالب آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: نتایج آزمون ناپارامتریک اسپیرمن نشان داد بین «آموزش مهارت های تخصصی»، «وضعیت پرداخت پاداش بر مبنای عملکرد»، «وضعیت تفویض اختیار به کتابداران»، «دسترسی به اطلاعات سازمانی» و عملکرد کتابخانههای عمومی کشور رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که ۵۸/۰ از تغییرات در عملکرد کتابخانه¬های عمومی کشور به خاطر تاثیر مولفه های توانمندسازی کتابداران بوده و سایر تغییرات به عوامل دیگر مربوط می-شود. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد که «آموزش مهارت های تخصصی» با مقدار ۳۱/۰ بیشترین تاثیر و «پرداخت پاداش بر مبنای عملکرد» با مقدار ۱۴/۰ کمترین تاثیر را بر عملکرد کتابخانه های عمومی کشور دارد.
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش با استفاده از الگوهای توانمندسازی و با رویکردی تحلیلی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور را بررسی کرده و میتواند به سیاستگذاران و مدیران در بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی کشور کمک کند.
INTRODUCTION: The quality and capabilities of human resources are of the most important factors in the survival, stability and development of an organization. Therefore, the main purpose of this study was to find out the effects of librarians' empowerment components on the performance of Iran's public libraries.
METHODOLOGY: This survey was an applied research and used a descriptive, correlational and deductive approach. The main instrument which used in this survey was a questionnaire. To assess the validity of the questionnaire specialists' opinions were achieved and to evaluate its reliability, Cronbach's alpha coefficient was estimated. The research population consisted of all 5900 employees of the Iran's Public Libraries Foundation. Using proportional stratified sampling, 365 subjects were selected as the study sample. Data were analyzed using SPSS software in the form of descriptive and inferential statistics.
FINDINGS: The results of Spearman nonparametric test showed that there was a significantly positive relation between "Specialized skills", "Performance-based remuneration", "Delegation of authority", and "organizational information'' and the performance of Iran's public libraries. The results of the multiple regression analysis showed that 0.58 of changes in the performance of public libraries was due to the impact of librarians' empowerment and other changes were related to other factors. Also, the results of regression analysis showed that "specialized skills training" with 0.31 has the most effect and "performance-based remuneration" with 0.14 has the least effect on the performance of Iran's public libraries.
CONCLUSIONS: With using empowerment models and analysis approach, the present study evaluated the effect of librarians' empowerment components on the performance of Iran's public libraries. Therefore, administrators, policy makers and planners can use the results of this research to enhance the effectiveness of public library services and performance.