چکیده:
کنکاش و جستوجو در منابع دینی، حاکی از بیمهری گسترده» تحریف و سانسور آن دسته از
اسنادی است که با تصریح یا اشاره» به جایگاه رفیع خاندان عصمت علیه السلام و مقام ولایت و امامت
آنها پرداختهاند. سال این است که آیا احادیث متواتری چون حدیث تقلین از این تحریفات در
امان ماندند؟ یافتهها حاکی است که متاسفانه معتبرین احادیث اسلامی» مانند حدیث شریف
ثقلین نیز از تیغ تحریف» محفوظ نماندهاند و دستهای ناپاک با اغراض گوناگون» سعی در
کمرنگ کردن پیام این حدیث و حتی از کار انداختن آن در موضوع ولایت و امامت پرآمدند. این
تحریفها که گاهی به صورت لفظی و گاهی معنوی صورت پذیرفت. اعتراض برخی دانشمندان
باانصاف اهلسنت را هم برانگیخت. با توجه به آثار بابرکت این حدیث در معرفی حقانیت مکتب
شیعه و اثبات دستاندازیهای مخالفان در آن» و ضرورت محافظت از سرمایههای معنوی و
دینی» بر آن شدیم تا با روش کتابخانهای و تکیه بر منابع معتبر عامه» نگاهی به برخی تحریفات
صورتگرفته در حدیث مزبور داشته باشیم.
خلاصه ماشینی:
در صحیح (یا سنن) ترمذی هم از زید بن أرقم میخوانیم: «قال رسول الله: إنی تارک فیکم ما إن تمسکتم به لن ¬تضلوا بعدی، أحدهما أعظم من الآخر کتاب الله حبل ممدود من السماء إلی الارض و عترتی أهل¬بیتی و لن¬ یتفرقا حتی یردا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما» (ترمذی، بی¬تا، 5: 329).
(a) تحریف دکتر صالح بن غانم دکتر صالح بن غانم السدلان در ردیف تحریفگران حدیث شریف ثقلین، در کتاب بحوث أثر ندوة القرآن فی تحقیق الوسطیة و دفع الغلو (السدلان، بیتا: 146) از بخش سوم که تحت عنوان «مفهوم الغلو فی الکتاب و السنة» عرضه شد، آورده است: «طایفۀ مورد نصرت و عنایت، آنانند که در مسیر رسول الله و اصحابش هستند و آنان اهل سنت نبوی، یعنی اهل حدیث و اهل پیروی و تبعیت از پیامبر بوده و جدا از گروههای تفرقه و بدعت و پیروان آرا و هواهای نفسانی هستند.
ظاهر این حدیث آن است که زید بن أرقم بعد از نقل حدیث ثقلین از رسول خدا و در جواب این سؤال که آیا همسران از اهلبیت هستند، جواب مثبت داده و افزود: آنان که صدقه بر آنان حرام است، مانند آل علی و...
Examination of the Varieties of Distorting the Hadith of &quot;Thaqalayn&quot; in the non-Shi'i Sources Abdul-Rahman Bagherzadeh<FootNote No="1" Text=" Faculty member of Mazandaran University; email: a.