چکیده:
مسائل مربوط به احراز اصالت پلاک خودروها، تشخیص خودروهای سرقتی و تسریع حرکت خودروهای اورژانسی از مواردی است که به صورت مستقیم با نظم و امنیت کشور در ارتباط است. به همین دلیل، ارائه راهکاری توانمند در این حوزه ضروری است و می تواند در کشف جرائم، کاهش سرقت و نیز مدیریت هر چه بهتر خودروها توسط پلیس نقش اساسی بازی کند. هدف از این مقاله، طراحی سامانه ای کاربردی مبتنی بر پروتکل های رمزنگاری برای احراز اصالت پلاک خودروهای در حال تردد، ترخیص خودروهای اورژانسی و تشخیص خودروهای سرقتی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع توصیفی - تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه ای گسترده است. یافته ها و تحلیل برتری عملکرد مدل پیشنهادی حاکی از آن است که در این راهکار علاوه بر پوشش نقص های امنیتی روش های قبلی، برای احراز اصالت پلاک خودروها و تشخیص و ترخیص خودروهای اورژانسی، سامانه با سرعت بیشتر و بدون نیاز به پایگاه داده، زیرساخت های ارتباطی و شبکه ای عمل می کند. سامانه پیشنهادی می تواند به عنوان یک سیستم کاربردی در کنترل ترافیک، ناوگان حمل و نقل، کشف خودروهای مسروقه و کشف جرم توسط پلیس مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها و تحلیـل برتـری عملکرد مدل پیشنهادی حاکی از آن است که در این راهکار علاوه بر پوشـش نقـص هـای امنیتـی روش هـای قبلی ، برای احراز اصالت پلاک خودروها و تشخیص و ترخیص خودروهای اورژانسی ، سامانه با سرعت بیشتر و بدون نیاز به پایگاه داده ، زیرساخت های ارتباطی و شبکه ای عمل می کند.
Badodekar, Dere, Kachirayil, More & Sharwale در روش دیگر، در طول فرآیند ساخت خودروها، یک برچسب غیرفعال رادیوشناسا در داخل خودروها جانمایی می شود که توسط انسان غیرقابل مشاهده ، حذف و دست کـاری کــردن اســت (ردی و ســاوارناما، ٢٠١٤، ص١٢٤ و راجشــواری و همکــاران ، ٢٠١٥، ص١١١٠) و هر برچسب رادیوشناسا دارای یک کد منحصربه فرد است (شـاکیا ١، ٢٠١٢، ص٢٦٢).
در قسمت سمت خودرو، در ابتدا هر خودرو توسط سازمان های تولیدکنندة خـودرو و صادرکنندة پلاک به یک برچسب رادیوشناسای غیرفعال فرکانس فوق العاده بالا یا UHF مطابق با استاندارد C٦-ISO١٨٠٠٠ تجهیز می شود و قابلیت خوانـدن اطلاعـات از آن تـا سرعت ٢٠٠ کیلومتر در ساعت امکان پذیر است که در یک نقطـة اسـتراتژیک از خـودرو تعبیه شده است و توسط انسان غیرقابل مشاهده ، حذف ، نابود کردن و دست کاری اسـت (ردی و ساوارناما، ٢٠١٤، ص١٢٤ و راجشواری و همکـاران ، ٢٠١٥، ص١١١٠).
Wang, Hu & Dai (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٦- امضای دیجیتال خودرو بر روی رادیوشناسا سامانه در سمت جایگاه از بخش های زیر تشکیل شده است : ١- همانگونه که در شکل ٧ مشاهده می شود، سخت افزار دریافت امضای دیجیتال خودرو شامل آنتن و قرائت کننده است .
International Journal of Engineering Research and Science & Technology (IJERST), 3(2), pp."