چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر ارزیابی های شناختی و رفتارهای پیشرفت در دانشجویان انجام شد. روش: در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون، 51 دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی که در سال 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. و بعد از آن بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(25 نفر) و کنترل(26 نفر) منتسب شدند. از طریق 6 جلسه دو ساعته، آموزش برنامه تاب آوری به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. آزمودنی ها، قبل و بعد از آموزش به نسخه تجدیدنظر شده ابزار ارزیابی شناختی استرس (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و واگان، 2005) و پرسشنامه راهبردهای مدیریت منابع (MSLQ، پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مک کیچی، 1991) پاسخ دادند.. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین گروه های آزمایش و کنترل در افزایش ارزیابی های شناختی مبتنی بر چالش و منابع و رفتارهای پیشرفت تحصیلی شامل کمک طلبی، مدیریت زمان و محیط، یادگیری از همسالان
و نظم دهی به تلاش و نیز در کاهش ارزیابی های شناختی مبتنی بر تهدید تفاوت معن یداری وجود دارد
(P<0/05).به طور کلی، نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که برنامه تاب آوری پنسیلوانیا از طریق 1)کمک به فراگیران برای شناسایی توانمندی های فرد ی خو یش(احساس فردی، نگرش ها و باورها) و 2) همچنین غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی، در بهبود ارزیابی های شناختی و رفتارهای پیشرفت دانشجویان موثر بوده است.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of the of attribution retraining )resilience program
(training on cognitive appraisal and achievement behaviors among university students. In this pretest-posttest
nonequivalent-group design, 51 undergraduate students at Kharazmi University in experimental and control
groups responded to the Cognitive appraisal scale (CAS, Lazarus, and Folkman,1984) and the motivation
strategies for learning questionnaire (MSLQ, Pintrich, Smith, Garcia, & McKeachie,1991). The experimental
group received 6 resilience training sessions (2 hours a session).The results of multivariate covariance
analysis indicated that the resilience program training was effective in increasing cognitive appraisal and
achievement behaviors in short term. These findings suggest that resilience program training improve the
achievement behaviors of university by letting them: 1) find their personal power (personal feeling, attitudes
and beliefs), 2) find and make full use of their external resources (development of security and feeling of
protection), 3) master their interpersonal skills and problem solving ability (such as persistence, humor and
communication).