خلاصه ماشینی:
"در این شماره،میزان کارآمدی وسایل جدید و مدرن نقش آنها در امر مطالعه،بررسی میشود محمد هادی محمدی،یکی از نویسندگان مجموعهء تاریخ ادبیات کودکان،نرخ مطالعه در ایران را بسیار کم میداند و میگوید:«اگر استفاده از اینترنت را یکی از روشهای مطالعه بدانیم،لازم است ایم پدیده را دوباره تعریف کنیم.
» این پژوهشگر معتقد است:«وضعیت مخاطبانی که به سراغ اینترنت میروند،بسیار تأسفآور است و هیچ کس نمیتواند چارهای پیدا کند؛چون اساسا درک بیشتر مدیران دولتی از جامعهء اطلاعاتی،ناقص است و حتی برخی از آنها نمیدانند کتابخانهء دیجیتال چیست؟ بهطورمثال،ما طرحی با عنوان«بانک اطلاعاتی ادبیات کودک» ارائه دادیم و قصد داشتیم موزهء مجازی و کتابخانهء دیجیتالی برای بچهها راهاندازی کنیم.
فروهر نیز مثل دیگران،کتاب را بهترین ابزار مطالعه میداند و میگوید: «در خارج از ایران،کسانی را دیدم که به دلیل شرایط کاری،فرصت کمتری برای کتاب خواندن دارند.
» محبوبه نجفخانی،مترجم کتاب کودک و نوجوان،معتقد است:«باید به بچهها یاد دهیم که از اینترنت برای کسب اطلاعات استفاده کنند و این وسیلهء جدید را ابزاری برای مطالعه بدانند،نه بازی کردن و یا چت.
» در ادامه گزارش،فکر کردیم شاید بد نباشد که با یک حساب سرانگشتی، ببینیم بچهها به چه چیزهایی علاقه دارند و آیا آنها را در کتابای ویژهء خودشان پیدا کنند یا خیر؟و اگر چنین نیست،آیا در کتابخانه میتوانند از رایانه و اینترنت استفاده کنند؟و اساسا کتابخانهها،میتوانند این امکانات را در اختیار بچهها قرار دهند؟ کتابخانهء فرهنگسرای نوجوان،با داشتن 7 هزار عنوان و 12 هزار جلد کتاب،از ساعت 8 صبح تا 8 شب فعال است."