چکیده:
هدف پژوهش حاضر, مقایسه تاب آوری دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بود. روش
پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع علّی مقایسه ای می باشد. در پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد
بروجرد (۱۴۶۲۰ نفر) که از این تعداد افراد خوابگاهی (۱۳۳۸ نفر)، در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ بوده اند. روش نمونهگیری
پژوهش حاضر نمونه گیری در دسترس می باشد که از بین دانشجویان دانشگاه و خوابگاه ۱۰۰ نفر و از هر گروه ۵۰ نفر که
شرایط شرکت در پژوهش حاضر را داشتند. پرسشنامه تاب آوری کانر و دیوید سون در اختیار آنها قرار گرفت. در پژوهش حاضر
برای تحلیل داده ها از آزمون ۲ گروه های مستقل استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین نمره تاب آوری گروه دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی
وجود دارد و میزان تاب آوری دانشجویان غیر خوابگاهی بیشتر از دانشجویان خوابگاهی است.
The purpose of this study is to compare the resilience level of dormitory and non-dormitory students of
Boroujerd Islamic Azad University. A causal comparative method has been used in this study. The study
population consists of all students of Islamic Azad University of Boroujerd (14620 students), out of whom 1338
students were living in dormitories in the academic year 2017-18. A convenience sampling method has been
used in the present study. A total of 100 students consisting of 50 students living in dormitories and 50 students
not living in dormitories were presented with the Connor-Davidson Resilience scale. The independent t-test and
SPSS were used in this study for data analysis. The results showed that there is a significant difference between
the resiliency scores of dormitory and non-dormitory students and the resilience of non-dormitory students is
higher than that of dormitory students.
خلاصه ماشینی:
"روش نمونهگیری پژوهش حاضر نمونه گیری در دسترس می باشد که از بین دانشجویان دانشگاه و خوابگاه 100 نفر واز هر گروه 50 نفر که شرایط شرکت در پژوهش حاضر را داشتند، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون در اختیار آنها قرار گرفت.
& Mann,G Luthar, Zautra Hall Muray march nioman پژوهش حاضر نمونه گیری در دسترس می باشد که از بین دانشجویان دانشگاه و خوابگاه 100 نفر واز هر گروه 50 نفر که شرایط شرکت در پژوهش حاضر را داشتند، پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت.
با توجه به اهمیت میزان تابآوری به خصوص درد دانشجویان خوابگاهی که میتواند در سازگاری با محیط و شرایط جدید مؤثر وا قع شود، پیشنهاد میشود، در پژوهش آینده، بر سایر عوامل محافظتی در شکلگیری و تقویت تابآوری دانشجویان مانند حمایتهای اجتماعی، کارکردهای خانواده پرداخته شود و همچنین تابآوری خانوادگی نیز در ارتباط با میزان تابآوری دانشجویان سال اول مورد سنجش قرار گیرد، زیرا عوامل متعدد خانوادگی، محیطی و اجتماعی و همچنین شخصیتی میتواند مؤثر بر تابآوری باشد و میتوان با انجام پژوهشهای مداخلهای در حوزۀ روابط دانشجو با خانواده و همچنین مداخلاتی مبتنی بر آموزش ارتقاء تابآوری، به بررسی تأثیرپذیری میزان تابآوری دانشجویان خوابگاهی به عنوان یک فرایند قابل یادگیری و با قابلیت کاهش و افزایش یافتن به بررسی آن اقدام شود.
in Psychology, assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran3- Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran Abstract The purpose of this study is to compare the resilience level of dormitory and non-dormitory students of Boroujerd Islamic Azad University."