چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش هیجانی. هوش معنوی و ابعاد شخصیت بر عملکرد و رضایت از رشته تحصیلی در
دانشجویان بوده است. روش انجام پژوهش از نوع توصیفی همبستگی، مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری
عبارت است از دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبایی، فنی مهندسی شریف و علوم پزشکی تهران که نظرات ۳۸۱ نفر از آنها
به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه های ساختاریافتهی: هوش هیجانی باران
1997، هوش معنوی کینگ SISRI شخصیتی نیو -فرم NEO FFI ، رضایت تحصیلی چنگیزی آشتیانی 1389، به کمک نرم افزارهای EQS , SSSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش اماری تحلیل مسیر استفاده شد.
بررسی ها نشان داد هوش هیجانی و هوش معنوی و ابعاد شخصیت تاثیر قابل ملاحظهای بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد
دانشجویان دارند. همچنین بین هوش هیجانی و رضایت از رشته تحصیلی، هوش معنوی و رضایت از رشته تحصیلی، رابطه
مثبت و معناداری وجود داشت. علاوه بر این وجود رابطه معنادار غیر مستقیم بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد
دانشجویان تایید شده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence, spiritual intelligence, and
personality dimensions on performance and academic satisfaction among students. The statistical population
consisted of the students of Allameh Tabatabai University, Sharif Engineering and Tehran University of Medical
Sciences, In which 381 students the randomly sampled.The Collected data was analyzed since to SPSS and EQS
software, The data was processed by SPSS and was analyzed by EQS software, using structured questionnaires:
Bar-N 1997 Emotional Intelligence, SISRI King's Intelligence, NEO FFI Personality, Career Satisfaction,
Changizi Pashi, 2010. Path analysis was used to analyze the data. Research has shown that emotional
intelligence, spiritual intelligence, and personality dimensions have a significant effect on students' field of the
study satisfaction and the performances. There was a positive and significant relationship between emotional
intelligence and academic satisfaction, spiritual intelligence, and satisfaction with the field of study. In addition,
there is a significant indirect relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and student
performance.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش، به منظور بررسی نظرات دانشجویان در مورد تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی و ابعاد شخصیت بر رضایت از رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی، از کل دانشگاههای تهران، سه دانشگاه (علوم انسانی علامه طباطبایی، فنی مهندسی شریف و علوم پزشکی تهران) به شیوه تصادفی انتخاب شد.
فرضیه ها ۱-بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، از طریق رضایت از رشته تحصیلی، رابطه غیر مستقیم معنادار وجود دارد.
فرضیه اصلی۱: -بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، از طریق رضایت از رشته تحصیلی، رابطه غیر مستقیم معنادار وجود دارد.
در این تحقیق نیز براساس فرضیه اصلی اول نتایج تجزیه و تحلیل داده های بیانگر آن است که بین هوشهیجانی و عملکرد تحصیلی در جامعه پژوهش، رابطه معناداری (۰.
فرضیه اصلی 3: بین هوش معنوی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ، از طریق رضایت از رشته تحصیلی، رابطه غیر مستقیم معنادار وجود دارد.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین هوش معنوی و عملکرد دانشجویان رابطه مثبت و معنادارو غیر مسفقیمی (از طریق تاثیر بر رضایت از رشته تحصیلی) وجود دارد (بتا ۲۹.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین هوش معنوی و رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (بتا ۰.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (بتا ۰.
Research has shown that emotional intelligence, spiritual intelligence, and personality dimensions have a significant effect on students' field of the study satisfaction and the performances."