چکیده:
صنعت بانکداری یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد و جامعه کنونی است. یکی از اصلیترین رئوس فعالیتها برای مسئولان ارشد بانکها، افزایش کارایی عملکرد شعب بانک میباشد. هر بانک دامنه نفوذی دارد که اکثر مشتریان خود را از داخل این محدوده جذب میکند. بر این اساس مهمترین پرسش پیشرو که موفقیت یا شکست را رقم میزند، مکانیابی شعب جدید بانک میباشد تا ضمن ارتباط با سایر شعب بانک خودی بتواند با بانکهای رقیب، رقابت نماید. در زمینه مکانیابی تاکنون از سه حوزه، علم مکانیابی، دانش تحقیق در عملیات و سیستم اطلاعات جغرافیایی با هم یا به طور جداگانه استفاده شده است. بر این اساس روشها و تکنیکهای متعددی برای مکانیابی مورد استفاده قرار گرفته است اما تمامی این روشهای تصمیمگیری برای تکمیل شدن و تبدیل شدن به لایههای مکانی و دقت بیشتر نیازمند استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) هستند. بر این اساس کاربردهای GIS در بانکداری عبارتند از: تحلیل بازار، تحلیل مشتری، تحلیل رقبا، برنامهریزی توسعه کسب و کار، مکانیابی شعبه جدید/ دستگاه خودپرداز و خدمات بانکداری الکترونیک، نظارت بر عملکرد شعبات، پشتیبانی تصمیم در برنامهریزی استراتژیک، مدیریت دارایی و تسهیلات بانک
The banking industry is one of the most important issues in the current economy and society. One of the main
objectives for senior bank officials is to increase the efficiency of bank branches. Each bank has an influential
domain through which it attracts most of its customers. Accordingly, the most important issue that results in
success or failure is the locating of the new branches of the bank in order to compete with rival banks while
communicating with other branches of its own bank. Three areas of location science, operational research
knowledge, and geographic information systems have been used together or separately. Accordingly, several
methods and techniques have been used for locating, but all these decision-making methods require the use of
GIS to be completed and to turn into spatial layers and for further accuracy. Accordingly, GIS applications in
banking include: market analysis, customer analysis, competitor analysis, business development planning,
locating new branches/ ATMs and E-Banking Services, monitoring the performance of branches, decision
support in strategic planning, bank facility and asset management.
خلاصه ماشینی:
"گلی و همکاران (1389) در مقاله خود با عنوان «مکانیابی دستگاههای خودپرداز با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مطالعه موردی: شعب بانک کشاورزی منطقه 10 شهرداری تهران» به بررسی نحوه کاربرد تصمیمگیری چندشاخصه در مکانیابی فعالیتهای اقتصادی پرداختند.
خاتمی فیروزآبادی و همکاران (1391) در مقاله خود با عنوان «الگویی برای مکانیابی موسسه مالی و اعتباری قوامین» از مدل ترکیبی شامل علم مکانیابی، دانش تحقیق در عملیات (روش تحلیل سلسله مراتبی و مدل ریاضی حداکثر پوشش) و GIS به منظور تعیین مکانهای مناسب برای شعبه موسسه قوامین استفاده شد.
شاهبندرزاده و همکاران (1394) در مقالهای با عنوان «تسهیل تجارت بانکی با بکارگیری مدلهای مکانیابی برای دستگاههای خودپرداز (مطالعه موردی: شعب بانک ملت در شهر بوشهر)» با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی در محیط فازی و همچنین با بهرهگیری از روشهای کمی تحقیق در عملیات و مدلسازی ریاضی، مکانهای مورد نظر را جهت استقرار دستگاههای خودپرداز تعیین نموده و ضمن اولویتبندی آنها، این مناطق را از نظر معیارهای مختلف مورد ارزیابی قرار دادند.
ابراهیمنژاد و همکاران (1395) در مقالهای با عنوان «مدل جدیدی برای مکانیابی شعب سرپرستی بانک ملت با استفاده از مفهوم تحلیل پوششی دادهها» مدلی را پیشنهاد نمودند در این مدل مقادیر مجموع کارایی سایتهای منتخب و تابع هدف پوشش حداکثری به طور همزمان بهینه و مقادیر کارایی با استفاده از تکنیک DEA محاسبه شده است.
همچنین از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه (MADM) و مدلهای برنامهریزی موجود در دانش تحقیق در عملیات به منظور مکانیابی شعب بانکها و موسسات مالی استفاده میشود؛ اما نقش اساسی در این میان به منظور افزایش کارکرد نتایج بر عهده سیستم اطلاعاتی جغرافیایی است."