خلاصه ماشینی:
"این ترفند سبب شده که وقوع حادثه«ترور»از توانمندی،گیرایی و کنشمندی قابل توجهی برای ردیابی حوادث بعدی برخوردار باشد و ثقل بار موضوعی«آپارتاید»، بر احساس و عواطف خواننده سنگینی کند و همزمان فضایی تعلیقزا و آکنده از بیم و امید، قهرمانان رمان را دربرمیگیرد: «درحالیکه میلرزیدند،در زیر شاخههای بیبرگ درخت،لختی ایستادند،درحالیکه هوای سرد بعد از ظهر انگشتهای دراز شبح گونهاش را به دور آنها پیچیده بود،جلو آن پوست خاکستری خال مخالی درختان که در خیابان صف کشیده بودند،ردیف سربازانی را به یاد«شیده»میآورد که خود را استتار کرده باشند.
که محل حضور کاراکترهای نوجوان هستند،با همه دلبستگیها، هراسها و دوگانگیهایشان نشان داده شدهاند و همانطور که خصوصیت رئالیستی اثر اقتضا میکند،ما از طریق همین محیطها،دوباره به کاراکترها ارجاع داده میشویم و در آخر،به این نتیجه میرسیم که حضور آنها فقط در سه محیط خانواده،مدرسه و زادگاهشان،وجاهت منطقی دارد و بودن در بقیه مکانها،به تناقضات و ناهنجاریهای تهدیدکننده سیاسی ارتباط پیدا میکند که دنیا را برای آنان تبدیل به زندان کرده است.
» (صفحههای 26 و 27) این وضعیت،بعدا با توصیف ذهنیات و احساسات آنها،وقتی در عقب و کف ماشین زیر پتویی پنهان شدهاند تا از خانه و کشور بگریزند، تأثیر عمیقتری بر جای میگذارد و مضمون جدایی کاراکترها از تعلقاتشان و نیز فاصله گرفتن از دوران کودکیشان،ذهن و احساس خواننده را به شدت درگیر میکند: «شیده درحالیکه زیر پتو قوز کرده بود،شنید که جوزف پشت سر آنها دروازه آهنی را با صدای دنگ بست."