خلاصه ماشینی:
"یعنی این سؤال در پیش روی برنامهریزان قرار دارد که ما چه چیزی را در کتابهای رسمی درسی بیاوریم که کهنه نشود؟یک کتاب درسی که چاپ میشود،حد اقل پنج سال ماندگار است و پاسخ به این سؤال سبب شده که هدفهای آموزشی- مان تغییر کند و بحث مهارتهای ضروری که از آن به عنوان مهارت یادگیری نام میبریم،جزء یکی از هدفهای سهگانه آموزش علوم باشد.
درحالیکه کتابهای علمی،صرفا با تصویر مستند میآید و کنجکاوی کودک را تحریک میکند او را سوق میدهد به سوی دانشی که میتواند جزو علوم تجربی یا علوم انسانی باشد همتی: سؤال این است که برای پرورش منتقدان کتب علمی، چگونه باید بسترسازی شود؟چه دستگاهی متولی این کار است؟سیاستگذاران انتشار کتابهای علمی که در رأس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، چه زمینههایی باید فراهم کنند تا نقد کتاب علمی شکوفا شود؟ فرهنگنامه کودک و نوجوانی نوشته به نام«مفاتیح العلوم»که ما آن را ترجمه کردهایم به نام کلیدهای دانش.
درباره صحبت آقای سالاری در مورد نمونههای کهن کتابهای علمی که توسط دانشمندان ما برای بچهها نوشته شده،باید بگویم که پیدا کردن این کتابها و در موردشان کار کردن خیلی خوب است؛به خصوص برای شریفیراد: الان حوزههای علوم به قدری در همدیگر پیچیده شد که جدا کردن اینها عملا غیر ممکن است.
هر کدام از اینها میتوانند جایگاه خودشان را داشته باشند همتی: این سؤال در پیش روی برنامهریزان قرار دارد که ما چه چیزی را در کتابهای رسمی درسی بیاوریم که کهنه نشود؟یک کتاب درسی که چاپ میشود،حد اقل پنج سال ماندگار است و پاسخ به این سؤال سبب شده که هدفهای آموزشیمان تغییر کند و بحث مهارتهای ضروری که از آن به عنوان مهارت یادگیری نام میبریم، جزء یکی از هدفهای سهگانه آموزش علوم باشد دانشآموز را جذب کند."