چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ادراک اعضای هیئت علمی از نقش هویت سازمانی در پیشبینی و ارتقای نوآوری دانشگاهی بود. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 282 عضو هیئت علمی دانشکدههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای ساده انتخاب شدند. پس از گردآوری دادهها و برگشت پرسشنامهها، 134 پرسشنامه تحلیل شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس هویت سازمانی (میلر و همکاران، 2000) و پرسشنامه نوآوری دانشگاهی (کشاورز، 1392) استفاده شد که روایی و پایایی آنها به ترتیب با آزمون تحلیل گویه و آلفای کرونباخ، و به ترتیب پایایی 88/0 و 82/0 تأیید شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با آزمونهای آماری تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بهکمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، هویت سازمانی آنان، پیشبینیکننده مثبت و معنیدار ادراک آنان از نوآوری دانشگاهی آنان است.
The purpose of this research is to
examine the faculty member's perception
from the role of organizational identity in
predicting and enhancing university
innovation. This study was based on
descriptive-Correlational method. The
statistical population of this research
included 282 faculty members of social
humanities and basic science colleges at
Shiraz University were selected by using
Simple-ClusterSampling. Organizational
identity Scale (Miller et.al. 2000) and
university innovation questionnaire
(Keshavarz, 2014) were used for measuring
of the faculty member's perception from the
role of organizational identity and university
innovation. The organizational identity scale
validity was confirmed by item analysis and
its reliability was reported 0/88 and the
university innovation scale was confirmed
by item analysis and its reliability was
reported 0/82(the Cronbach's alpha). After
distributing the questionnaires ،134 of those
questionnaires were returned. The collected
data were analyzed by using One-Sample ttest,
Pearson Correlation, and Multivariate
Regression by used of Structural equation
modeling (SEM). Findings showed that
according to faculty member's perspective,
organizational identity is positive and
significant predictor of their perception
from university innovation.
خلاصه ماشینی:
نقش هويت سازماني اعضاي هيئت علمي در ادراک آنان از نوآوري دانشگاهي (يک مدل تجربي) The Role of Faculty Member's Organizational Identity in their Perception from University Innovation: An Empirical Model تاريخ دريافت مقاله :٩٥/١١/٢٧ قاسم سليمي ∗ مهدي محمدي ∗∗ فرهاد همراهي ∗∗∗ لاله رئيسي∗∗∗∗ هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي ادراک اعضاي هيئت علمي از نقش هويت سازماني در پيش بيني و ارتقاي نوآوري دانشگاهي بود.
نتايج پژوهش نشان داد از ديدگاه اعضاي هيئت علمي دانشگاه شيراز، هويت سازماني آنان ، پيش بي ين کننده مثبت و معني دار ادراک آنان از نوآوري دانشگاهي آنان است .
با توجه به اينکه هويت سازماني اعضا، تأثير عمده اي بر رفتار اعضاي سازمان ها در راستاي ايجاد محيط مطلوب ، يگانگي، 3 ايجاد اعتماد و درنتيجه عملکرد مطلوب و دستيابي به هدف ها دارد (کوپر و تاچر، ٢٠١٠)، توجه به اهميت هويت يابي سازماني اعضا به عنوان يکي از عوامل موفقيت سازمان هاي امروز و نيز بررسي نوآوري دانشگاهي به عنوان يکي از عوامل مهم اثربخشي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي، علاقه پژوهشگران به پژوهش در رابطه با هويت سازماني رو به فزوني است .
جدول (٤) نتايج آزمون ضريب همبستگي براي بررسي رابطه هويت سازماني اعضاي هيئت علمي با ادراک آنان از نوآوري دانشگاهي دانشگاه شيراز متغيرهاي 8 7 6 5 4 3 2 1 پژوهشي ١.
همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد که رابطه معنيداري بين ابعاد هويت سازماني اعضاي هيئت علمي با ادراک آنان از نوآوري دانشگاهي دانشگاه شيراز وجود دارد و اين موضوع با ضريب همبستگي پيرسون تأييد شد.