چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی روشهای درمان اختلال یادگیری خاص (دیکته) دانش آموزان در مطالعاتی که با روش تحقیق آزمایشی انجامگرفته است میباشد. منابع پژوهش در پایگاههای اطلاعاتی و اسناد علمی از سال 64 تا 94 (30 سال) مورد جستجو قرار گرفتند. از این پایگاهها 70 پایاننامه و مقاله پژوهشی با روش آزمایشی پیدا شد. از این تعداد 24 مورد هماهنگ باهدف تحقیق بود. روشهای درمان، ویژگیهای نمونه آماری (پایه، جنس، نمونه)، ابزارهای گردآوری اطلاعات، روش آماری و یافتهها هر یک از منابع موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که روشهای درمان استفادهشده را میتوان در پنج دسته طبقهبندی کرد. این روشها شامل (1) فرایند و تکلیف، (2) حسی و حرکتی، (3) بازیهای آموزشی، (3) شناختی و رفتاری و (5) چندرسانهای میباشند. نتایج پژوهشهای موردمطالعه نشان میدهد که همه روشهای مداخله این پژوهشها در کاهش و بهبود عملکرد املا دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری املا موثر بوده است؛ و استفاده درست از این روشها میتواند کمک زیادی در بهبود یادگیری املا داشته باشد؛ و انجام مطالعات بیشتر برای کمک به دانش آموزان، معلمان و والدین در کاهش مشکلات یادگیری ضروری است.
خلاصه ماشینی:
مروری بر روشهای درمان اختلال یادگیری خاص: دیکته نویسی در پژوهشهای آزمایشی داخلی ناهید سلیمانی شبیلو 1*، میر محمود میر نسب 2 کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره هجدهم، فروردینماه 1397، صفحات 55-41 چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی روشهای درمان اختلال یادگیری خاص (دیکته) دانش آموزان در مطالعاتی که با روش تحقیق آزمایشی انجامگرفته است میباشد.
نتایج پژوهشهای موردمطالعه نشان میدهد که همه روشهای مداخله این پژوهشها در کاهش و بهبود عملکرد املا دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری املا مؤثر بوده است؛ و استفاده درست از این روشها میتواند کمک زیادی در بهبود یادگیری املا داشته باشد؛ و انجام مطالعات بیشتر برای کمک به دانش آموزان، معلمان و والدین در کاهش مشکلات یادگیری ضروری است.
این بررسیها شامل پژوهشهای زیر است: آموزش تکلیف- فرایند و آموزش تکلیف- فرایند توأم با تقویت مهارتهای حرکتی (بیدکی،1390)، روش آموزش مستقیم و آموزش چندرسانهای (مرادی،1391)، سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واجشناختی و آموزش ترکیبی (کریمی، 1389)، آموزش حافظه کاری و بازیهای رایانهای (توکلو، 1392)، آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها (حسن نیاه، 1393)؛ و بازآموزی اسنادی و آموزش حرکات موزون ورزشی (صانعی، 1393).
شناختی و رفتاری: آموزش کارکردهای اجرایی-حافظه فعال و بازداری پاسخ- (آقابابایی، 1389)، آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر (رنجبری، 1391)، راهبردهای مداخله شناختی- رفتاری: خودآموزی، خود نظارتی و خودارزیابی (محجوبی، 1389)، آموزش راهبردهای خود نظم دهی (باعزت و ایزدی فرد، 1389)، بازآموزی اسنادی (صانعی، 1393)، پردازشگر کلمه (آموزش با رایانه) همراه با راهبردهای خودپرسشی (باعزت، 1389)، آموزش حافظه کاری (توکلو، 1392)، کاربرد یادیارهای دیداری و شنیداری (بیگدلی و همکاران، 1392)، آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی (کریمی، 1389).