چکیده:
امروزه در دنیای تجارت مهمترین مزیت رقابتی شرکت ها پاسخ گویی سریع به نیازهای متنوع مشتریان می باشد. به همین دلیل بسیاری از علمای مدیریت چابکی را کلید موفقیت سازمان در محیط پویا و غیرقابل پیش بینی عصر حاضر می دانند. از چابکی تعاریف بسیاری شده و عوامل مختلفی را برای آن برشمرده اند. در این پژوهش سعی شده با مطالعه پژوهش های صورت گرفته در این زمینه و مطالعه مبانی نظری، عوامل عمده چابکی شناسایی شود. با توجه به اهمیت روزافزون شرکت های دانش بنیان عوامل چابکی شناسایی شده پس از تلفیق نظر خبرگان و استخراج عوامل بومی، با کمک تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) میزان قدرت نفوذ و وابستگی این عوامل در شرکت های دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفتند. با بررسی نتایج به دست آمده از نوزده عامل اصلی چابکی شناسایی شده مشخص شد که انعطاف پذیری ساختار سازمانی و تحلیل داده ها، دارای بیشترین قدرت نفوذ و توانایی پاسخ به مسائل محیطی و توانایی تغییر اهداف کسب و کار، دارای بیشترین وابستگی می باشند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ضرورت چابکي در شرکت ها و اهميت دانش براي مواجهه با چالشها و عدم اطمينان محيطي ، در اين پژوهش سعي شده با مطالعه پژوهش هاي گذشته و مصاحبه با خبرگان نسبت به شناسايي عوامل مهم و تأثيرگذار چابکي بخصوص در حوزه دانشي و ارزش هاي بومي ، منطقه چارچوب کاربردي و بومي ارائه شود، سپس با کمک تکنيک ساختاري - تفسيري (ISM) ميزان قدرت نفوذ و وابستگي اين عوامل در شرکت هاي دانش بنيان مورد بررسي قرار گيرد.
ستيا و ديگران توانايي سازمان در ١)کشف فرصت هاي جديد مزيت رقابتي ٢)استفاده از داراييها،دانش و روابط (2008) به منظور تصرف اين فرصت ها ٣)سازگاري با تغييرات ناگهاني در محيط تجاري مورگان و پاگ چابکي به عنوان توانايي حمايت و اداره تغييرات ناگهاني به منظور بهره برداري از فرصتهاي به (2008) سرعت در حال تغيير بازار است رابرتز و ديگران چابکي عبارتست از ميزان حساسيت و پاسخ گويي سريع به فرصت هاي مشتري مدار در جهت (2009) نوآوري و انجام فعاليت رقابتي از نظريه هاي مهمي که در زمينه چابکي مطرح شده است نظريه "پروژه نسل آينده توليد (NGM) " از کونرادسون و ليستبوند١ (٢٠٠٢) نظريه " اصول چابکي " از ديدگاه گلدمن ، نايجل و پريس ٢ (١٩٩٣) نظريه "سنجش چابکي " از ريک داو (١٩٩٩) و مدل " مرجع چرخه توليد" از مريديت و فرانسيس ٣ (٢٠٠٠) مي باشند.
اين مدل ابزاري است که هر شرکت به وسيله آن، چابکي خود را تعيين کرده و تعريف 1-Conradsen & Lystlund 2-Goldman, Nagel & Preiss 3-Meredith & Francis يکپارچه اي از اجزاي چابکي فراهم مي آورد.
N. (2001), Costing Customer Value: An Approach for The Agile Enterprise International Journal Of Operation and Production Management.
(2001), The Age of Agile Manufacturing, Supply Chain Management, An International Journal, 1, 5-11.
International Journal of Agile Management Systems, 1(1), 37-40.