چکیده:
شرایط فنی جدید لزوم تجدید نظر اساسی در شیوه استفاده از منابع نفت و گاز کشور را قطعی میکند. از نگاه اقتصادی و اقتصاد اسلامی با توجه به آینده بازار و احتمال بالای کاهش قیمت میبایست سیاست فروش نفت و گاز خام تغییر کند و به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر حرکت کرد و از ورود ارزش منابع طبیعی به بودجه دولت خودداری شود تا ضمن کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت از اتلاف منابع جلوگیری شود. بندهای سیزده، چهارده، پانزده، هفده و هیجده سیاستهای اقتصاد مقاومتی الزاماتی را ایجاد کرده که به نظر میآید با توجه به آینده بازار نفت بهخوبی تنظیم شده و لازم است در جهت آن حرکت صورت گیرد. توجه جدی به عرضه منابع غیر متعارف و تاثیر آن بر بازار انرژی تصمیمات دقیقتری را شکل میدهد.
خلاصه ماشینی:
"نمودار 7: خالص مجموع واردات گاز طبیعی، واردات گاز از طریق LNG، 2010- 2040 (هزار میلیارد فوت مکعب) منبع: EIA یکی از رویدادهای مهم که تأثیر زیادی روی آینده بازار انرژی داشت، حادثه فوکوشیما بود که بسیاری از سیاستهای ژاپن و سایر کشورها را در زمینه توسعه انرژی هستهای با تعلیق روبهرو ساخت؛ بنابراین با توجه به این نکته و همچنین وجود منابع نامتعارف پیشبینی میشود از مازاد انرژی تولیدی در این حوزه جهت مصارف خود استفاده کنند؛ بنابراین ژاپن به بزرگترین واردکننده LNG تا سال 2035 تبدیل خواهد شد و کره نیز واردات LNG خود را افزایش خواهد داد.
در این میان جمهوری اسلامی ایران میبایست ضمن کنترل مصرف داخلی که در طول دهههای اخیر افزایش یافته ـ و این نه به علت صنعتیشدن کشور، بلکه به علت بهرهوری پایین هر واحد انرژی است و در صورت عدم تغییر بهرهوری انرژی ممکن است عمده تولید نفت و گاز تبدیل به فراوردههای مورد نیاز داخلی شود و عملا درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز کاهش شدید یابد ـ وابستگی بالای خود را به درآمدهای ارزی کاهش دهد؛ چراکه آنچه مشهود است برنامه اروپا و آمریکا برای کمترکردن وابستگی خود به منطقه خاورمیانه است و در این میان ظهور منابع نامتعارف و تجدیدپذیر و از طرف دیگر کاهش تقاضا از طریق افزایش بهرهوری میتواند این برنامه را تضمین کند."