چکیده:
براساس آیات قرآن کریم، امامت یک اصل مسلم قرآنی است که در آیات متعدد از آن بحث شده است. علاوه بر این در برخی از آیات ضرورت امام در هر قوم و ملتی به تصریح بیان گردیده که از جمله آنها آیه هدایت (یا انذار) است که می فرماید: ... انما انت منذر ولکل قوم هاد؛ در تببین مراد از هادی در این آیه کلمات زیادی در تفاسیر شیعه و اهل سنت آمده است ولی شیعه عموما معتقد است که بر اساس مفاد آین آیه ونیز به دلیل روایات فراوان مراد از هادی علی بن ابی طالب و فرزندان معصوم اوست.
خلاصه ماشینی:
کلمات مفسران عامه در بیان مصداق هادی مختلف است از جمله فخر رازی در تفسیر آیه (إنما أنت منذر ولکل قوم هاد( (رعد: 7) سه قول نقل میکند: نخست: اینکه منذر و هادی هر دو به یک معنی است، بنابراین مفهوم آیه چنین است: «تو فقط انذاردهنده و هدایتکننده هر قوم هستی».
ابن ابی حاتم از مفسران بزرگ اهلسنت نیز برای تفسیر هادی در این آیه چهار وجه را با استناد به اقوال صحابه و تابعین نقل کرده است و در وجه سوم از قول امیرالمؤمنین علی( و نیز امام باقر( و همچنین ابن عباس چنین نقل میکند: عن علی( لکل قوم هاد قال: الهاد رجل من بنیهاشم.
گفتنی است که در تفسیر البرهان 28 روایت از منابع عامه و خاصه در بیان این آیه آمده است (بحرانی،1416ق: ج3، 227-233) که در همه آنها هادی به علی( و امامان پس از او تفسیر شده است و البته به تصریح مؤلف کتاب آنچه آورده شده بخشی از روایات این باب است نه همه آن<FootNote No="83" Text=" سیدهاشم بحرانی( در ذیل آیه شریفه و به عنوان روایت بیست و هشتم این روایت را از صحابه پیامبراکرم( نقل کرده است : ابن عباس و الضحاک والزجاج : انما انت منذر رسول الله( ولکل قوم هاد علی بن ابیطالب(.