چکیده:
نوشتار حاضر با هدف تبیین مولفه های صلح در عصرحکومت جهانی امام مهدی در تفاسیر فریقین نگارش یافته است. بحث آینده جهان و وضعیت جوامع و امم، محور مهمی است که بسامد آن در منابع مکتوب ادیان الهی و مذاهب اسلامی، قابل توجه است و نابه سامانی بشر در مدیریت تعاملات و حذف جنگ و بی عدالتی، آینده گرایی را افزون از باور مکتوب، به نیاز کنونی مبدل ساخته است. تحقق آینده ای روشن به نور الهی، رسالت آخرین خلیفه الهی است و با مولفه هایی چون خصائص و سجایای فردی؛ صلح طلبی جوامع و صلح پذیری امت ها و نیز مسیر تکاملی طبیعت و هستی محقق می شود. روش تحلیل محتوا در پژوهش حاضر به کار گرفته شده و داده های مطالعاتی براساس جامعه آماری منابع تفسیری شیعه و اهل سنت به شیوه کدگذاری استخراج و تحلیل شده اند. علیرغم پیشینه عامی که در خصوص آینده جهان و ویژگی های حکومت جهانی یافت شد، اثری که تحقق صلح مهدوی را با رویکرد تفسیری فریقین تبیین نماید یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
<H2>الف) حکومت جهانی امام مهدی( در منابع تفسیری فریقین</H2> در قرآن کریم در باره حکومت حضرت مهدی مانند بسیاری از زمینه های دیگر در آیاتی که به گونه کلی سخن رفته بحث شده و پروردگار متعال به طور کلی از تشکیل حکومت عدل جهانی، و پیروزی کامل و نهائی صالحان در روی زمین خبر داده است.
تحقق صلح در جوامعهای که فساد آکنده و به وصف &quot;امتلای جور و ستم&quot; (ابن حنبل، 1416ق: ج17، 416؛ ابوداود، 1420ق: ج4، ص1831) مذمت شده است، آرزوی دیرینه بشر است که به ید قدرت خلیفه الهی بر زمین مستقر میشود.
<H4>الف) مقتدای انبیای گذشته </H4> از جمله ویژگیهای حضرت که زمینه گرایش و جذب اهل کتاب با مسالمت و بدون جنگ را فراهم میآورد اقتدای انبیاء گذشته به حضرت مهدی است، بعضی از مفسران در تفسیر آیه 159سوره نساء، افزون بر تبیین این مسئله،<FootNote No="113" Text=" ینزل عیسی( علی ثنیة بالأرض المقدسة یقال لها أفیق و بیده حربة یقتل بها الدجال، فیأتی بیتالمقدس و الناس فی صلاة الصبح فیتأخر الإمام فیقدمه عیسی( و یصلی خلفه علی شریعة محمد(.
(مجلسی، 1404ق: ج52 ، 143)<FootNote No="117" Text=" روایت ذیل آیه 158سوره اعراف به نقل از عروسی حویزی نیز نقل شده است: (عروسی حویزی، بیتا: ج2، 84)"/> نگاه رسالت خود را به وسیله فرزند او (م ح م د) که رحمت عالمیان، و دارای کمال موسی و نورانیت عیسی و صبر ایوب است کامل میگردانم.