چکیده:
مطالعۀ تاریخ اندیشههای کلامی در قرون نخستین، بهروشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر متکلمان امامیۀ این دوران، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری ارادۀ خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامی اعتزال مطرح شد، اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه - یعنی مدرسه کلامی ری و حله - هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح میکنند. متکلمان امامیۀ این دوران، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناساندهاند. میراث باقیمانده از این گروه متکلمان، اگرچه در این امر که ارادۀ الهی امری حادث است یا قدیم، مذبذب و در رفتوبرگشت است؛ با این همه میتوان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیل تاریخی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه این گردش معرفتی در تبیین ارادۀ الهی رخ داده است. نتیجۀ تحلیلهای تاریخی این پدیده ما را بدین سو رهنمون میکند که متکلمان این دوره از کلام امامیه به دلیل فاصلهگیری کلام مرسوم از سامانۀ روایات اهلبیت علیهم السّلام و اقبال به جریان کلام اعتزال متاخر، تحلیلها و تبیینهای کلامی این جریان کلامی را بهعنوان نسخههای حل مشکلات معرفتشناختی مطرحشده از سوی جریان فکر فلسفی پذیرفتند و در کلام امامیه وارد نمودند.
A study of the history of theological ideas in the early centuries clearly suggests that Imami Shiite theologians of the period viewed the will as an incipient (hadith) entity, distinct from God’s knowledge and power. In the history of Islamic theology, the identification of God’s will with knowledge was first proposed by the theological trend of Iʿtizal, but in the Imami trend of theology, such an account of the will was proposed by middle-period theologians; that is, those belonging to the theological schools of Rey and Hillah. Imami theologians of the period identified the will as a motive (daʿi), and identified the motive in turn as knowledge of the interest (maslaha) within the action. Although the heritage of this group of theologians remains undecided as to whether the divine will is incipient or eternal (qadim), there is evidence to the effect that it had preferences for the incipience of the will. Drawing on the library method and the method of historical analysis, this article seeks to see how such an epistemic shift occurred in accounting for the divine will. The conclusion of historical analyses of this phenomenon leads us to the idea that since the official theology in this period parted ways with the hadiths from the Household of the Prophet and turned to the late theological trend of Iʿtizal, Imami theologians of the period endorsed theological analyses and accounts of Iʿtizal as solutions to epistemological problems posed by the philosophical trend of thought, and introduced them to Imami theology.