چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهره وری منابع انسانی با نقش میانجی تعهد سازمانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و با توجه به روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان بیمه تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش بر مبنای فرمول کوکران 285 نفر تعیین شد و شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن از طریق روایی محتوا(CVR و CVI)و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. برای تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS23 و SmmartPLS3استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهره وری منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تاثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهره وری منابع انسانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، بازاریابی داخلی و گردش شغلی می توانند عواملی موثر در جهت بهبود بهره وری منابع انسانی باشند.
خلاصه ماشینی:
ir چکیده این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهرهوری منابع انسانی با نقش میانجی تعهد سازمانی انجام گرفت.
همچنین تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهرهوری منابع انسانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.
ابزار اصلی در این تحقیق، پرسشنامه با طیف لیکرت است، که برای سنجش بازاریابی داخلی، گردش شغلی و تعهد سازمانی از پرسشنامه چن و همکاران (2013) و برای سنجش بهرهوری منابع انسانی از پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شده است.
GOF= (Communality) × (R square) 7- آزمون فرضیهها خروجی مدل که در شکل (2) آمده است، نشان میدهد که ضریب معناداری مسیر میان متغیرهای بازاریابی داخلی، گردش شغلی، تعهد سازمانی و بهرهوری منابع انسانی از 96/1 بیشتر است.
در این راستا، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر بهرهوری منابع انسانی با نقش میانجی تعهد سازمانی انجام گرفت.
نتایج بررسی این فرضیه نشان داد که تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی از طریق تعهد سازمانی بر بهرهوری منابع انسانی، بیشتر از تأثیر مستقیم آن است.
نتایج بررسی این فرضیه نشان داد که تأثیر غیرمستقیم گردش شغلی از طریق تعهد سازمانی بر بهرهوری منابع انسانی، بیشتر از تأثیر مستقیم آن است.
بنابراین مدیران سازمان بیمه تأمین اجتماعی باید بازاریابی داخلی و گردش شغلی را در جهت افزایش تعهد سازمانی و بهرهوری کارکنان ترکیب کنند.
Job Rotation and Internal Marketing for Increased Job Satisfaction and Organizational Commitment in Hospital Nursing Staff.