چکیده:
افسردگی از شایعترین اختلالات خلقی است که عوامل گوناگون هیجانی، شناختی، رفتاری و فیزیولوژیک در بروز آن نقش دارند. از جمله عوامل شناختی موثر در بروز آن میتوان به خودانتقادی، کمالگرایی ناسازگار، خودمجذوبی خصوصی و عمومی اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر آزمایش برازندگی الگوی پیشنهادی رابطه علّی انواع خودمجذوبی و کمالگرایی ناسازگار با افسردگی از طریق میانجیگری خودانتقادی در دانشجویان بود. به این منظور نمونهای شامل 236 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند در این پژوهش شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد به مقیاس خودمجذوبی، خردهمقیاس کمالگرایی ناسازگار، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سطوح خودانتقادی پاسخ دهند. نتایج نشان داد که تمام ضرایب مسیر بین متغیرها از لحاظ آماری معنیدار بودند. از سوی دیگر، طبق نتایج پژوهش، رابطه غیر مستقیم کمالگرایی ناسازگار، خودمجذوبی عمومی و خودمجذوبی خصوصی با افسردگی از طریق میانجیگری خودانتقادی معنیدار بهدست آمد. بر این اساس چنین به نظر میرسد که رابطهی علّی انواع خودمجذوبی و کمالگرایی ناسازگار با افسردگی از طریق نقش میانجیگری خودانتقادی در دانشجویان قابل تبیین است و انواع خودمجذوبی، کمالگرایی ناسازگار و خودانتقادی را میتوان به عنوان پیشبینهای افسردگی در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس چنین به نظر مـیرسـد کـه رابطـۀ علـی انـواع خودمجـذوبی و کمال گرایی ناسازگار با افسردگی از طریق نقش میانجیگـری خودانتقـادی در دانشجویان قابل تبیین است و انواع خودمجـذوبی، کمـال گرایـی ناسـازگار و خودانتقادی را میتوان به عنوان پیش بین های افسردگی در نظر گرفت .
Cantazaro & Wei / جانسن ١ (٢٠٠٧) انجام دادند، نتایج بیان کنندة ایـن بـود کـه شـدت افسـردگی بـه وضـوح بـا خودانتقادی ارتباط دارد.
از سوی دیگر یافته های پژوهشی نیز حاکی از ایـن اسـت که کمال گرایی ناسازگار و انواع خودمجـذوبی بـا سـطوح بـالای خـودانتقـادی ارتبـاط دارد و خودانتقادی رابطۀ بین کمال گرایی ناسازگار، خودمجذوبی عمومی، خودمجـذوبی خصوصـی و 2 اختلالات روان شناختی از قبیل افسردگی را میانجیگری میکنـد (جیمـز، ورپلـنکن و رایمـز ، ٢٠١٥؛ آنگن ، ٢٠١٥ و هانگ و موساپ ٣، ٢٠١٦ ).
پژوهش های متعدد، متغیرهای پیش بین افسردگی را بررسی کرده اند، اما تاکنون پژوهشی به بررسی رابطۀ علی انواع خودمجذوبی و کمال گرایی ناسازگار از طریق میانجیگری خودانتقادی در دانشجویان اقدام نکرده است ، درنتیجـه هـدف پـژوهش حاضـر آزمـون برازنـدگی الگـوی پیشنهادی رابطۀ علـی انـواع خودمجـذوبی و کمـال گرایـی ناسـازگار بـا افسـردگی از طریـق میانجیگری خودانتقادی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
Gilbert, Clarke, Hempel, Miles & Irons / روش پژوهش حاضـر هـم بسـتگی از نـوع تحلیـل مسـیر اسـت .
برای بررسی روایی همگرای این ابزار از مقیـاس هـای خودهشیاری و پاسخ های نشخواری استفاده شد که ضرایب هم بستگی بین آن ها نشـان داد کـه مقیاس خودمجذوبی بـا خودهشـیاری (٠٤٤=r و ٠٠١>p) و مقیـاس پاسـخ هـای نشـخواری (٠٣٨=r و ٠٠١>p) رابطۀ مثبت معناداری دارد.
Self-criticism, maladaptive perfectionism, and depression symptoms in a community sample: A longitudinal test of the mediating effects of person-dependent stressful life events.