چکیده:
کتاب های درسی جامعه شناسی دوره دوم متوسطه چند سالی است که دچار تغییر و تحولات گسترده شده اند. این تغییر و تحولات در بین معلمان علوم اجتماعی، به عنوان مدرسان کتاب و نیز محافل علمی و فرهنگی واکنش هایی به همراه داشته است. جدیدترین تغییرات از این دست، کتاب «جامعه شناسی (۲)» است که سال تحصیلی ۹۷ـ۱۳۹۶ برای اولین بار به مجموعه کتاب های درسی رشته علوم انسانی پیوسته است. این کتاب شکل تغییریافته کتاب جامعه شناسی نظام جهانی دوره پیش دانشگاهی است که یک پایه نزول یافته و به پایه یازدهم منتقل شده است. کتاب قبلی، جامعه شناسی نظام جهانی، نقد و نظرهای بسیاری را بین دبیران و محافل علمی و فرهنگی از نظر دشواری مفاهیم، قابلیت پذیرش و انطباق با واقعیات جامعه و جهان برانگیخته بود. اکنون آن کتاب، با تغییراتی در بعضی فصل ها و نیز عنوان کتاب که موضوع را پیچیده تر کرده، به مدرسه راه یافته است. مجله «رشد آموزش علوم اجتماعی»، به عنوان پلی واسط بین مولفان کتاب از یکسو، و معلمان و دبیران علوم اجتماعی و محافل علمی و فرهنگی از سوی دیگر، سعی کرده است طی میزگردی، کتاب جامعه شناسی (۲) را نقد و بررسی کند. هدف از این میزگرد مواجه کردن مولفان با منتقدان و طرح نقدها و نظرها در مورد کتاب با هدف اصلاح و بهبود، و تکمیل و تدقیق آن است. در این میزگرد حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتر لطیف عیوضی، مسئول گروه علوم اجتماعی از گروه مولفان و به نمایندگی از آن ها، دکتر نعمت الله فاضلی، انسان شناس اجتماعی و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، و نیز دکتر وحید نقدی، جامعه شناس و معلم علوم اجتماعی مدارس استان تهران و مدرس دانشگاههای فرهنگیان و شهید بهشتی، به نمایندگی از منتقدان جامعه علمی و معلمان و مدرسان کشور، حضور داشتند. آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد، متن ویرایش شده این میزگرد است. با هم می خوانیم.