چکیده:
جهان امروز در تمامی ابعاد خود به سرعت در حال رشد و
دگرگونی است. نظام تعلیموتربیت بهعنوان بخشی از این دنیای
نوگراء باید در اهداف. برنامهها و روشهای خود مستعد
این دگرگونی باشد. آنچه که میتواند به سل جوان در این
عرصه مدد رسانده و آنان را به سر منزل مقصود رهنمون شود
احساس مسئولیتی است که بایستی در وجود خویش بپرورانند.
در پژوهش حاضر که یک پژوهش کاربردی و از نوع آزمایشی
است. با اتخاذ روشی جذاب و خلاقانه و با به کارگیری «نظریة
انتخاب گلسر» به افزایش حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان
پرداخته شده است. این فرایند در دو مرحله و مجموعا در ده
جلسه انجام گردید و نهایتا به ۴۰ نفر از دانش آموزان پایه هفتم؛
که به صورت داوطلبانه انتخاب شده بودند.ء قلمة گیاهان متفاوتی
در اوایل آذرماه تحویل داده شد و پس از آموزشهای لازم طی ۸
جلسه از آنان خواسته شد که گلدان حاوی گیاه رشد یافته را در
روز درختکاری به همراه گزارش یا مقاله تحقیق خود به اولیای
دبیرستان تحویل دهند.
مطابق مصاحبة انجام شده با والدین در ارتباط با رفتار و
چگونگی مواجهه فرزندانشان با مسائل روزمره زندگی اکثر
اولیای دانش آموزان اذعان داشتند که روحیة مسئولیتپذیری
فرزندانشان نسبت به گذشته افزایش یافته است و آنها از
حالت بی تفاوتی نسبت به دنیای پیرامون خود در آمدهاند.
در مدرسه نیز مشارکت دانش آموزان شرکتکننده در این
پژوهش, در کارهای گروهی و کمک به دوستان خود در اجرای
پرنامهها بسپار جشمگیر بود. قابل ذکراست که این گیاهان در
جشنواره پژوهش دانش آموزان در معرض نمایش قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
این فرایند در دو مرحله و مجموعاً در ده جلسه انجام گردید و نهایتاً به ۴۰ نفر از دانش آموزان پایه هفتم، که به صورت داوطلبانه انتخاب شده بودند، قلمه گیاهان متفاوتی در اوایل آذرماه تحویل داده شد و پس از آموزش های لازم طی ۸ جلسه از آنان خواسته شد که گلدان حاوی گیاه رشد یافته را در روز درختکاری به همراه گزارش یا مقاله تحقیق خود به اولیای دبیرستان تحویل دهند.
مطابق مصاحبه انجام شده با والدین در ارتباط با رفتار و چگونگی مواجهه فرزندانشان با مسائل روزمره زندگی اکثر اولیای دانش آموزان اذعان داشتند که روحیه مسئولیت پذیری فرزندانشان نسبت به گذشته افزایش یافته است و آن ها از حالت بی تفاوتی نسبت به دنیای پیرامون خود درآمده اند.
بدینصورتکه دانشآموزان داوطلب برای پرورش گیاهان از طرف دبیر پژوهش مشخص و تعیین شده و تشویق گردند و مسئولیت رشد و تکثیر گیاهان، از مرحله دریافت قلمه تا کاشت و پرورش آن، به دانشآموز داده شود و سرانجام پس از سه ماه گزارش نگهداری و پرورش گیاه مربوطه را همراه با خود گیاه رشد یافته به مدرسه بیاورند و در جشنواره پژوهش دانشآموزان شرکت کنند؛ ضمن آنکه در طی این فرایند با نظرسنجی از اولیای مدرسه و اولیای دانشآموزان چگونگی وضعیت مسئولیتپذیری دانشآموزان رصد گردد.
جلسات اول و دوم: بهمنظور آشنایی با طرح مذکور و چگونگی انجام آن و خودسنجی دانشآموزان در ارتباط با میزان مسئولیتپذیریشان، به مدت 90 دقیقه در هر جلسه، برای 120 نفر از دانشآموزان پایه هفتم، توسط دبیر پژوهش و مشاور دبیرستان انجام شده و با بهکارگیری تکنیک پرسش و پاسخ واقعیت درمانی (تئوری انتخاب گلسر) فرایند کار در جهت خودسنجی و دعوت به مسئولیتپذیری صورت گرفت.