چکیده:
شکاف نسلی اگرچه امروزه بیشتر نمایان است، پدیدهای کهن و جزئی از زندگی بشر بوده است. از زمانی که انسانها در نوع تعاملات خود، شیوه های گوناگونی برگرفتند و ارتباطات اجتماعی به صورت گسترده برقرار شد، تفاوت در درونی کردن ارزش ها و هنجارها، موجب جامعه پذیری ناهمسان گشت و شکاف نسلی نیز پدید آمد. تفاوت در نظام ارزش ها که به شکاف نسلی بین اعضای خانواده می انجامد، دیدگاه های گوناگونی به خود اختصاص داده است . می توان گفت تمایزهای بین نسلی، پدیدهای متداول است که همواره در هر جامعه ای بین نسل های مختلف وجود دارد و تا اندازهای دارای تعارض و کشمکش نیز هست. در مجموع، شکاف نسلی از تمایزهای قطبی و شدید بین نسلی حکایت دارد که صورت بیرونی آن، به شکل تعارض ها و کشمکش های نسلی بروز می کند. در بررسی تغییرات اجتماعی در بین دو نسل دهه 60 و 70 و به دلیل اثرگذاری این تفاوت و شکاف نسلی بر جامعه پذیری افراد، سهم اساسی دارند. در این مقاله، تغییرات اجتماعی در بین دو نسل دهه 60 و 70 بررسی می شود
خلاصه ماشینی:
بررسی تغییرات اجتماعی در بین دو نسل دهه 60 و70 محمد ترابی 1 و سید باقرحسینی نژاد ماه خاتونی2 1استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 2دانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران چکیده شکاف نسلی اگرچه امروزه بیشتر نمایان است، پدیدهای کهن و جزئی از زندگی بشر بوده است.
سوالاتی که بیشتر از 3 نسل پرسیده شده است در حوزه های زیر می باشد: الف) حوزه فرهنگی 1- چگو نگی گذران اوقات فراغت در قدیم و در حال حاضر 2-گوش دادن آهنگ 3-دیدن فیلم ب) حوزه دین 1- چقدر به دنیا و اخرت و نماز و روزه اعتقاد دارید؟ 2 چقدر مسائل شرعی را پیگیری می کنید؟ 3- چقدر به مسجد می روید؟ 4- آیا دین در جامعه ایران اهمیت دارد؟ 5- در زمانهای قدیم چقدر دین اهمیت داشت؟ ج) حوزه اجتماعی 1- چقدر به مقررات اجتماعی را رعایت می کردید؟ 2- چقدر به والدین خود احترام می گذاشتید؟ 3- جوانان قدیم را چگونه ارزیابی می کنید و جوانان حالا را چگونه ارزیابی می کنید؟(نسل اول) 4- سبک لباس خودتان در قدیم چگونه بوده است؟ 5- وضعیت ازدواج در قدیم چگونه، و در حال حاضر چگونه است؟(نسل اول) پ) حوزه سیاسی 1- چقدربه مسائل سیاسی اهمیت می دهید؟ نسل اول در این نسل از فرد 37 ساله سوال شده است که مشخصات ظاهری آن فردی متاهل و دارای تحصیلات لیسانس است.
دو تفاوت بین دو نسل در این حوزه وجود دارد: اول از همه اینکه فراغت در دوران گذشته جمعی بوده است.