چکیده:
هدف این پژوهش، اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر بهبود خودکارآمدی و تنظیم فشار خون زنان مبتلا به فشار خون بالا می باشد . این پژوهش به روش آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شده است. جامعه آماری زنان مبتلا به فشار خون بالا در سال 94 که بالغ بر 250 نفر می باشد. نمونه شامل 30 زن مبتلا به فشارخون بود که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایشی ( 15نفر) و گواه ( نفر15) قرار داده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی شرر، فشار سنج و برنامه آموزش مدیریت استرس استفاده شده است برای کشف اثر بخشی داده ها و میزان اثر بخشی آنها از آزمون کواریانس یکطرفه استفاده شد. به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش معلوم شد میانگین نمرات خودکارآمدی درگروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه گواه افزایش پیدا کرد(P</05) و فشارخون گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه گواه کاهش یافت (P</05) همچنین نتیحه حاکی از اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر خودکارآمدی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود .
خلاصه ماشینی:
يافته هاي استنباطي: فرضيه ١:آموزش مديريت استرس در خود کارآمدي زنان مبتلا به فشار خون بالا موثر است جدول شماره ٥: خلاصه نتايج آزمون واريانس يکطرفه بين نمرات پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري (به تصویر صفحه رجوع شود ) با توجه به اطلاعات به دست آمده در جدول فوق ملاحظه مي شود که ميزان F به دست آمده برابر با (٠٦٨/) بـا درجـه آزادي ٢ درصد سطح معني داري ٩٥در صد اطمينان و ٥درصد خطا و( ٠٣٧/)sig تفاوت معني داري بين پيش آزمـون ، پـس آزمـون و پيگيري وجود دارد.
جدول شماره ٦: خلاصه نتايج آزمون تأثير آموزش مديريت استرس بر خود کارآمدي زنان مبتلا به فشارخون بالا (به تصویر صفحه رجوع شود ) يافته هاي فوق نشان ميدهد که تفاوت مشاهده شده بين ميانگين هاي نمرات خود کارآمدي شرکت کنندگان برحسب عضـويت گروهي(دوگروه آزمايش و گواه ) درمرحله پس آزمون وپيگيري معني دار ميباشد (٠٥/ >p).
جدول شماره ٧:خلاصه نتايج آزمون آموزش مديريت استرس بر فشار خون زنان مبتلا به فشارخون بالا شاخص متغير درجه آزادي ضريب F معني داري ميزان تاثير توان آماري (به تصویر صفحه رجوع شود ) يافته هاي فوق نشان ميدهدکه تفاوت مشاهده شده بين ميانگين هاي نمـرات فشـارخون شـرکت کننـدگان برحسـب عضـويت گروهي(دوگروه آزمايش و گواه ) درمرحله پس آزمون وپيگيري معني دارميباشد(٠٥/ >p).
Smadar Lev ,(2012)"Moderating the collective and self-efficacy relationship", journal of Educational Administration , Vol. 47Iss:4, pp.