چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی عمده بود. در این مطالعه که به صورت نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و دورهی پیگیری انجام شد، 16 نفر از نوجوانان دختر مبتلا به افسردگی عمده با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش به صورت در دسترس انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در دو گروه 8 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. پیش از شروع مداخله، با استفاده از آزمون افسردگی بک 2 از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس افراد گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 60-90 دقیقهای قرار گرفتند. پس از آن، از هر دو گروه پسآزمون و بعد از گذشت دو ماه از اجرای پسآزمون، از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد. دادهها به کمک نرمافزار 23-SPSS و با روش آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی عمده تاثیر معنیداری داشته است (P>0/05). همچنین این اثربخشی در دوره ی پیگیری ماندگار بود. پیشنهاد می شود روان شناسان، مشاوران و روان پزشکان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت بهبود نوجوانان مبتلابه افسردگی عمده استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"دونالد (2001) در مطالعهای که بر روی نوجوانان 24-15 ساله انجام دادند، گزارش کردند که یک سوم آنها افکار Spear Dahl Steinberg Reyna & Farley Varlinskaya Kessler world health organization Donald خودکشی داشته و 2/1 درصد آنها نیز حدود 4 هفته قبل از مطالعه برای کشتن خود طرح داشتند و همچنین 9/6 درصد نیز اقدام به خودکشی کردهاند.
این درمانها معتقدند که افراد مبتلا به آسیب روانی در مورد هیجانهای خود دیدگاهی انتقادی دارند و خود را بر اساس classic behavioral therapy cognitive behavioral therapy post- modern approaches mindfulness & acceptance Hayes, Luoma, Bond, Masuda & Lillis Petersen & Zettle Broten Levin acceptance & commitment therapy Plumb-Vilardaga Villatte Pistorello Rational Frame Theory (RFT) Strosahl هیجانهایشان مورد قضاوت قرار می دهند.
به علت عدم دسترسی و امکان Walser Livheim Fledderus, Bohlmeijer, Pieterse, & Schreurs Rokx Boyd Sewell انجام نمونهگیری تصادفی، در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد.
آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتایج جدول 4 تأثیر متغیر زمان در مراحل مختلف اندازهگیری معنیدار میباشد (18/11F= و 05/0p<)، یعنی تفاوت بین میانگین نمرات افسردگی در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری معنیدار است.
مؤلفه دیگر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تماس پایدار با لحظه لحظههای زندگی است که برای نوجوان افسرده این امکان را فراهم نمود تا در زمانهایی که افکار منفی به هنگام پریشانی، فرد را با خود به حاشیه میبرند بازگشت پیوسته به زمان حال را حفظ کند و در کنار سایر تکنیکهای مذکور انعطافپذیری روانشناختی را بالا ببرد و افسردگی را بهبود بخشد."