چکیده:
بیتردید عصر حاضر مولفههای جهانشناختی و انسانشناختی نوینی ارائه نموده است و انسان معاصر را با چالشهای جدی در حوزه معرفت شناسی و خودشناسی مواجه نموده و آسیبهای متعدد و اثرگذاری را در روابط با انسانهای دیگر به ویژه در حوزه خانواده پدید آورده است. از آنجا که رویکرد انسان در عواطف و احساسات و رفتارهای وی، تاثیر فراوان دارد و شخصیت انسانی نیز در سه حوزه بینش، گرایش و روش زندگی وی شکل مییابد و خانواده هر فرد بطور مستقیم بدان تثبیت یا تزلزل مییابد، این نوشتار تلاش دارد تا به عناصر و عوامل موثر در تحکیم خانواده از منظر قرآن کریم بپردازد.
انسان معاصر با نگاهی پیشینی به خود و مولفههای اثرگذار بر لذات و عواطف و تبلیغات شوم فضاهای آلوده، آسیبهای جدی را در حوزههای روانی و اجتماعی تجربه کرده و میکند. این نوشتار که به روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی انجام پذیرفته است، نشان داد که اصلاح نگرش به ازدواج و دادن بینش درست به نظام هستی و جهان آخرت و رعایت حریمهای الهی و بشری در زندگی مشترک و رعایت اعتدال در عواطف و کنترل هیجانات و احساسات در بعد گرایش و گروش و نیز تلاش در جهت بکاربستن مهارتهای رفتاری لازم، در تحکیم پایههای خانواده بسیار موثر است. رعایت حیا و عفت و حفظ پوشش اسلامی و تعامل سازنده با همسر میتواند موجبات تعالی و استواری زندگی مشترک باشد. از آنجا که هر انسان در شکلگیری شخصیت خود تحت تدبیر و تاثیر اندیشه، عواطف و رفتارهای خویش است، عوامل تحکیم را در سه دسته فوق مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"این نوشتار که به روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی انجام پذیرفته است، نشان داد که اصلاح نگرش به ازدواج و دادن بینش درست به نظام هستی و جهان آخرت و رعایت حریمهای الهی و بشری در زندگی مشترک و رعایت اعتدال در عواطف و کنترل هیجانات و احساسات در بعد گرایش و گروش و نیز تلاش در جهت بکاربستن مهارتهای رفتاری لازم، در تحکیم پایههای خانواده بسیار موثر است.
در قرآن کریم آیات متعددی اشاره به این گوهر ارزشمند و موهبت الهی دارد و خداوند عزیز برای اعتلای شخصیت انسانها و سلامت و امنیت خانواده و جامعه و رسیدن آنان به کمال دعوت به حیا نموده که در آیه شریفه بیان شده است که دختر با حیا راه میرفت، نزد موسی آمد و گفت: پدرم (شعیب) تو را میخواند تا مزد آب دادنت را بدهد (قصص/25).
به همین جهت برای تحکیم اساس خانواده باید به گونهای سیاستگذاری شود که نظم خانواده را به هم نزند، زیرا اگر زن در اداره و تامین مالی خانواده احساس استقلال و یا برابری با مرد داشته باشد و یا مرد، خانه را محل آرامش و رافت و عطوفت نیابد ناخواسته روحیه تقابل، استغنا و طغیان بروز میکند و قاعده «جعل بینکم موده ورحمه» به دو نیروی برابر و متقابل تبدیل میشود و نه تنها عطوفت و مهر این مجموعه را به هم پیوند نخواهند داد بلکه گاهی زمینه دافعه هم رشد میکند، چون گاهی زن و شوهر، خسته از کار بازگشته و نیازمند استراحت، مهر و پذیرایی از طرف دیگر هستند، لیکن آنطرف نیز یک لقمه نانی خورده یا ناخورده از فرط خستگی در گوشهای میخوابد و در این صورت، اجتماع خانواده شکل نمیگیرد."